Modernizacje zamiast budów

opublikowano: 18-04-2016, 22:00

W I kwartale 2016 r. przybyło niewiele nieruchomości handlowych. Trwają modernizacje i remonty.

W pierwszych trzech miesiącach 2016 r. oddano do użytku w Polsce niecałe 25 tys. mkw. powierzchni handlowej. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe — Galerię Glogovia (21 tys. mkw.). Zakończono też jeden z etapów (3,5 tys. mkw.) rozbudowy Atrium Promenada w Warszawie. — Pierwsze trzy miesiące roku nigdy nie obfitują w otwarcia — podkreśla Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Odnowione, a nie nowe

W budowie jest 660 tys. mkw. powierzchni handlowej, m.in. w Poznaniu centrum Posnania (99 tys. mkw.), we Wrocławiu Wroclavia (64 tys. mkw.), w Warszawie Galeria Północna (64 tys. mkw.) i w Gdańsku Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

— Do gry wracają aglomeracje, gdzie znajduje się 75 proc. całej powierzchni w budowie. Przy tym zainteresowanie deweloperów najmniejszymi rynkami nie słabnie. W miastach poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje się 25 proc. budowanych obiektów — mówi Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku Colliers International.

Z raportu tej firmy wynika, że budowane w Polsce galerie dostarczą w tym roku o połowę mniej powierzchni niż w 2015 r. Łatwo to połączyć ze wzrostem konkurencji w ostatnich latach. Odpowiedzią na nią są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów handlowych. Właściciele m.in. dostosowują infrastrukturę do potrzeb dzieci i niepełnosprawnych, remontują powierzchnie wspólne i strefy gastronomiczne, wprowadzają bezpłatne Wi-Fi, nowoczesne systemy nawigacji i identyfikacji wizualnej, interaktywne punkty informacyjne, strefy wypoczynku, a także modernizują parkingi i fasady obiektów. Sklepy modernizują też najemcy. W minionym kwartale rozpoczęły się modernizacje m.in. Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu, trwają remonty centrów handlowych Morena, Auchan i ETC w Gdańsku, centrum ETC w Swarzędzu, Silesia City Centre w Katowicach i Pasażu Grunwaldzkiego we Wrocławiu.

— Coraz częściej pojawiają się obiekty wielofunkcyjne, oferująe powierzchnie handlowei usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych czy jako element hubów komunikacyjnych. Tę tendencję najbardziej widać w głównych miastach, gdzie mniejsze obiekty handlowe powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni zakupów i rozrywki — dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk. W I kwartale 2016 r. średni współczynnik pustostanów w ośmiu aglomeracjach wyniósł 2,9 proc., natomiast w miastach 200-400 tys. mieszkańców 4 proc. Najniższą wartość współczynnika powierzchni niewynajętej ma Warszawa (1,5 proc.), najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Poznaniu (4 proc.). Wśród miast dużych (200-400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni jest w Bydgoszczy (6 proc.), a najmniej w Lublinie (1,6 proc.).

Stabilna ekspansja

W I kwartale 2016 r. do Polski weszły zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai i pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditeksu — Uterqüe pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Nowa polska marka otworzyła sklep w Galerii Riviera w Gdyni — Up8 (moda sportowa). Dobrze się dzieje także w eksporcie polskich sieci handlowych. — Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest dalszy rozwój rodzimych marek, m.in. CCC, Gino Rossi, Kazara, TXM, Solara, Wojasa i Grupy LPP, poza granicami kraju. Najbardziej popularnymi kierunkami międzynarodowej ekspansji są państwa ościenne i kraje Zatoki Perskiej. Ekspansja ta jest najbardziej widoczna w przypadku Grupy LPP, która planuje otwarcie sklepu marki Reserved na Oxford Street w Londynie — wymienia Edyta Potera z działu wynajmu powierzchni JLL. © Ⓟ

25 tys. mkw. Mniej więcej tyle nowej powierzchni handlowej oddano do użytku w Polsce w pierwszych trzech miesiącach 2016 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy