Modlin doda skrzydeł... kierowcom

ANP
25-06-2013, 11:47

Następcy Kubicy i Czachora będą mogli doskonalić umiejętności na terenie lotniska. Wartość inwestycji sięgnie 25-40 mln zł. Samorządowa instytucja szuka prywatnego partnera.

Mówisz — Modlin, myślisz — twierdza lub lotnisko. Jednak podwarszawskie miasto kierowcom niedługo może zacząć się kojarzyć z nietypową inwestycją. Na terenach lotniska ma powstać ośrodek doskonalenia techniki jazdy: z płytami poślizgowymi dla aut osobowych i ciężarówek, torami: szkoleniowym i gokartowym z automatycznym nawodnieniem, placami manewrowymi dla samochodów i motocykli oraz budynkiem szkoleniowym. Zamawiający, czyli Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (WORD) w Warszawie (samorządowa osoba prawna nadzorowana przez urząd marszałkowski), chce inwestycję zrealizować w formule małego PPP (tryb koncesji).

— Ekspertyzy prawne jednoznacznie wskazały, że partnerstwo publiczno-prywatne będzie najkorzystniejsze. Pozwoli na zdobycie pieniędzy na wykonanie robót budowlanych, a następnie na czerpanie pożytków z przedmiotu PPP — mówi Andrzej Szklarski, dyrektor WORD.

Przedsięwzięcie szacowane na 25-40 mln zł ma być prowadzone przez spółkę, w której wspólnikami będą partnerzy: publiczny i prywatny. Prywatny ma odpowiadać za częściowe projektowanie, budowę i zarządzanie ośrodkiem przez 15-30 lat. Będzie też mieć udział w finansowaniu przedsięwzięcia.

— Jego zarobkiem będzie dywidenda wypłacana przez spółkę. Ta zaś zarabiać będzie na nauczaniu zasad techniki jazdy — dodaje Andrzej Szklarski. Firmy zainteresowane przedsięwzięciem mogą składać wnioski o udział do 18 lipca. Władze WORD liczą, że do wyboru partnera dojdzie jeszcze w tym roku. Koncepcja ośrodka w Modlinie zrodziła się kilka lat temu. Jej orędownikiem był m.in. Marcin Kierwiński, obecnie poseł PO, wówczas były wicemarszałek województwa mazowieckiego.

— Koncepcja ośrodka, w którym kierowcy mogliby doskonalić jazdę w trudnych warunkach, to bardzo dobry pomysł. To przełoży się na większe bezpieczeństwo na drogach — uważa Marcin Kierwiński. W Polsce brakuje tego typu inwestycji w PPP. Władze WORD przyznają, że wzorują się na postępowaniu koncesyjnym na... budowę szpitala w woj. mazowieckim. Szkoleniowe przedsięwzięcia PPP można natomiast znaleźć za granicą.

— Przez 20 lat w Europie zrealizowano co najmniej kilka dużych projektów PPP w obszarze specjalistycznych ośrodków i usług szkoleniowych — głównie w sektorze obronnym. Przedsięwzięcia polegające na projektowaniu, budowie i zarządzaniu ośrodkami, w których znajduje się infrastruktura do podnoszenia umiejętności specjalistycznych (np. odbywają się symulacje lotów wielozadaniowych samolotów bojowych, helikopterów czy łodzi podwodnych), są realizowane z sukcesami w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech — mówi Bartosz Mysiorski z Fundacji Centrum PPP.

Ekspert zastanawia się, czy tworzenie takiego ośrodka w koncesji, gdzie przychody partnera w znakomitej większościpochodzić będą z opłat wnoszonych przez szkolących się kierowców, będzie na tyle opłacalne, by wzbudzić zainteresowanie sektora prywatnego.

— Czym bowiem będzie różnić się taka szkoła w formie spółki od prywatnej szkoły doskonalenia kierowców? — zastanawia się ekspert. Podkreśla, że podmiot publiczny powinien zastanowić się nad tym, jak zamierza grupę docelową (szczególnie młodych kierowców) zachęcić do korzystania z tego typu usług.

— W postaci kampanii społecznej czy zwykłego subsydiowania takich usług dla określonej grupy odbiorców? — pyta Bartosz Mysiorski.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Modlin doda skrzydeł... kierowcom