Monetyzacja drogą do wzrostu

opublikowano: 28-08-2018, 22:00

Informacje o użytkownikach stały się paliwem cyfrowej gospodarki — zarówno w Polsce, jak i poza nią.

Globalny rynek danych rośnie w tempie dwucyfrowym. W tym roku jego wartość ma wynieść 20,6 mld USD, a w przyszłym — 26 mld USD — wynika z najnowszego raportu „Global Data Market Size 2017–19”, zrealizowanego przez Cloud Technologies. Także w Europie analitycy przewidują dwucyfrowe tempo wzrostu. Wartość rynku danych na Starym Kontynencie w 2019 r. ma wynieść 4,2 mld USD. To o 1 mld USD więcej niż rok wcześniej.

— W debacie publicznej pojawiały się opinie, że RODO gwałtownie zahamuje rozwój rynku danych. Tymczasem okazuje się, że pomimo nowych unijnych regulacji, dynamika jego wzrostu wciąż jest imponująca — zwraca uwagę Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.

Zdaniem eksperta, taki stan rzeczy jest spowodowany przede wszystkim pogłębiającą się cyfryzacją światowej gospodarki. Informacje o zachowaniu i zainteresowaniach użytkowników internetu są paliwem dla reklam online realizowanych m. in. w modelu programmatic (technologia służąca do automatyzacji sprzedaży i zakupu reklamy w internecie). Potwierdza to też rosnący rynek reklamy programatycznej, który globalnie osiągnie w tym roku wartość 75 mld USD, co daje wzrost o ponad 25 proc., porównując rok do roku. Warto również zwrócić uwagę, że miesiąc po wejściu w życie RODO wydatki na programmatic wróciłydo poziomu, na jakim były, zanim nowa dyrektywa zaczęła oficjalnie obowiązywać.

Również w Polsce obrót cyfrowymi informacjami rośnie w szybkim tempie. Jeszcze w 2017 r. wartość rodzimego rynku danych szacowano na 11,9 mln USD. W tym roku ma ona sięgnąć 21 mln USD, a w 2019 — już 37,2 mln USD, co oznacza wzrost o niemal 77 proc.

— Rosnący rynek danych w Polsce jest połączony z rozwojem reklamy online realizowanej w modelu programmatic. Rośnie też świadomość firm związana z przetwarzaniem danych. Nie oznacza to wcale, że możemy spocząć na laurach. Biorąc pod lupę całą polską gospodarkę, okazuje się bowiem, że odsetek przedsiębiorstw, które skutecznie monetyzują cyfrowe informacje, w porównaniu z rozwiniętymi rynkami wciąż jest niewielki. Istnieje więc duże pole do dalszych wzrostów — uważa Maciej Sawa, prezes OnAudience.com.

Z raportu wynika, że najwięcej cyfrowych informacji o internautach wciąż kupuje się w Stanach Zjednoczonych. Północnoamerykański rynek danych osiągnie w tym roku wartość 12,3 mld USD, a w przyszłym wzrośnie o kolejne 2,9 mld USD. Na drugim miejscu znajduje się obecnie Wielka Brytania, gdzie wydatki na dane w tym roku sięgną niemal 1,9 mld USD, a w 2019 r. wzrosną o 25 proc. Intensywnie rozwija się także rynek chiński, który charakteryzuje się największą dynamiką wzrostu — w tym roku wyniesie ona 95,5 proc. Wartość rynku Państwa Środka szacuje się na 1,5 mld USD, a w 2019 r. ma wzrosnąć do 2,4 mld USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Monetyzacja drogą do wzrostu