Chociaż polski biznes radzi sobie coraz lepiej pod coraz większą liczbą szerokości geograficznych, to nowa ekipa rządząca jest przekonana, że może być jeszcze lepiej. Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju, z wsparcia eksporterów i firm, które chcą zarabiać za granicą, uczynił jeden z filarów swojej gospodarczej strategii. Założenia programu mają zaprezentować dziś podczas forum ekonomicznego w Krynicy-Zdroju Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), i Radosław Domagalski, wiceminister rozwoju.



Centrum dowodzenia
„PB” udało się poznać szczegóły planu wsparcia międzynarodowych ambicji rodzimych firm, która powstała przy pl. Trzech Krzyży. Weźmie je na swoje barki zupełnie nowy podmiot.
— Tworzymy spółkę akcyjną — Agencję Handlu i Inwestycji (AHI), która zajmie się ekspansją międzynarodową polskich przedsiębiorstw — mówi Radosław Domagalski. Powstanie specjalnej agencji Ministerstwo Rozwoju (MR) zapowiadało od wielu miesięcy. Zamiast jednak wymyślać koło na nowo, ekipa Mateusza Morawieckiego chce na starcie wykorzystać know-how Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).
— Instytucja powstanie na fundamencie PAIIZ, ale będzie miała znacznie szersze spektrum działania i budżet. PAIIZ zarządzała 12 mln zł, a my chcemy, żeby już na starcie nowa agencja miała ponad 10-krotnie więcej — podkreśla wiceminister rozwoju. Nowy podmiot stanie się państwowym centrum dowodzenia polityką wspierania eksportu i polskich inwestycji zagranicznych. Pod jego skrzydłami znajdzie się koordynacja wszystkich instrumentów operacyjnych, misji gospodarczych, targów czy programów dla poszczególnych rynków czy sektorów gospodarki. Agencja trafi do grupy PFR, który będzie miał w swoim arsenale instrumentarium finansowe. Na początek spółka dostanie wsparcie z państwowej kasy, ale będzie musiała także zapewnić sobie finansowanie, np. pozyskując kasę z unijnego budżetu. Właśnie trwa konkurs na władze agencji i jeszcze w tym miesiącu powinien być znany jej zarząd.
Nowa dyplomacja…
Spora rewolucja czeka również dyplomację ekonomiczną. Rząd zlikwiduje gros z 49 obecnych wydziałów promocji handlu i inwestycji (WPHI), które działają przy ambasadach. W ich miejsce powstanie 69 specjalnych trade office, które będą działały jako przedstawicielstwa zagraniczne nowej agencji.
— Dzięki takiemu modelowi polscy przedsiębiorcy będą mogli je wykorzystać do celów handlowych, np. jako virtual office. Do ich zadań będzie należała również promocja Polski i przyciąganie innowacyjnych inwestycji do kraju — mówi nasz informator z MR. Przetrwają jedynie te WPHI, które działają na największych rynkach zagranicznych, czyli USA, Chinach czy Indiach.
— PAIIZ w sierpniu rozpoczęła rejestrację swoich pierwszych przedstawicielstw handlowych za granicą, a AHI w pełni gotowa operacyjnie do działania będzie z początkiem 2017 r. — twierdzi Radosław Domagalski.
Zostanie wyposażona w zintegrowany system informatyczny, dzięki któremu zapewni biznesowi dostęp do baz danych i wiedzy.
…i dywersyfikacja
W ramach nowej architektury wsparcia powstanie również system płatnych usług dla biznesu: badań rynku, strategii eksportu i inwestycji z finansowym wspomaganiem państwa.
— Świadczenia płatne podniosą poziom profesjonalizacji AHI czy trade office. Te ostatnie mogłyby prowadzić również działalność handlową, np. na rzecz spółek skarbu państwa na zagranicznych rynkach — podkreśla nasz informator.
Przy okazji resort przygotuje również zupełnie nową strategię rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych. Jej główny cel to dywersyfikacja kierunków, do których trafiają dobra i usługi wytwarzane nad Wisłą. Mateusz Morawiecki chce zmniejszyć uzależnienie firm od koniunktury na unijnym rynku, gdzie trafia ponad 80 proc. eksportu, i mocniej otworzyć się na Azję, Afrykę czy obie Ameryki.
OKIEM MINISTRA
Czempioni na eksport
MATEUSZ MORAWIECKI, wicepremier i minister rozwoju
Chcemy tworzyć silne impulsy proeksportowe dla polskich firm — małych, średnich, dużych oraz tych, które śmiało można już nazwać polskimi czempionami. Jeśli mamy szukać firm będących rozsadnikami innowacji w polskiej gospodarce, wnoszących istotną wartość dodaną do polskiej gospodarki, tworzących wreszcie solidną i uznaną markę polskiej gospodarki, to są to firmy, które już dziś, ale także te, które dzięki wsparciu ze strony państwa również jutro otworzą swoje okna na świat.
OKIEM MINISTRA
Czempioni na eksport
MATEUSZ MORAWIECKI, wicepremier i minister rozwoju
Chcemy tworzyć silne impulsy proeksportowe dla polskich firm — małych, średnich, dużych oraz tych, które śmiało można już nazwać polskimi czempionami. Jeśli mamy szukać firm będących rozsadnikami innowacji w polskiej gospodarce, wnoszących istotną wartość dodaną do polskiej gospodarki, tworzących wreszcie solidną i uznaną markę polskiej gospodarki, to są to firmy, które już dziś, ale także te, które dzięki wsparciu ze strony państwa również jutro otworzą swoje okna na świat.
90,5 mld EUR …a taka była wartość wyeksportowanych z Polski towarów.
90,5 mld EUR …a taka była wartość wyeksportowanych z Polski towarów.
Francja posiada wiele instytucji wyspecjalizowanych we wspieraniu eksportu: od międzyresortowych agend, jak Dyrekcja Generalna ds. Skarbu, przez państwowe agencje, jak Business France, po banki rozwojowe i izby regionalne. Państwo oferuje firmom pomoc podczas wizyt studyjnych, poszukiwania partnerów za granicą, źródeł finansowania czy przygotowania analiz biznesowych. Firmy na każdym etapie ekspansji zagranicznej mogą liczyć na wsparcie administracji publicznej.
Niemcy osią wsparcia eksportu i inwestycji zagranicznych uczynili Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, które realizuje Kampanię na rzecz Handlu i Inwestycji Zagranicznych. W promocję marki made in Germany zaangażowane są również inne resorty oraz agencje rządowe, np. Germany Trade and Invest. Do tego dochodzi świetnie rozwinięta sieć niemieckich izb handlowych oraz wsparcie finansowe: od gwarancji eksportowych po kredytowanie.
Szwecja również oferuje swoim firmom kompleksowe wsparcie w podbijaniu międzynarodowych rynków. Kluczowa jest organizacja promocji handlu i inwestycji Business Sweden, która jest wspólną inicjatywą sektora publicznego i prywatnego. W proces pomocy biznesowi mocno angażuje się również resort spraw zagranicznych. Infrastrukturę wsparcia uzupełniają instytucje skupione na udzielaniu gwarancji i kredytowania średnioi długoterminowego oraz izby handlowe funkcjonujące w 38 miejscach na świecie.
USA mają jedną z najlepiej rozwiniętych na świecie sieci wsparcia dla ambicji globalnych przedsiębiorców. Promocją eksportu zajmuje się agencja federalna — Administracja Handlu Międzynarodowego. Jest świetnie rozwinięty system gwarancji i ubezpieczeń eksportowych realizowanych przez Ex-Im Bank. Ponadto firmy, które chcą kupować amerykańskie produkty, a nie mają na ten cel pieniędzy, mogą liczyć na rządowy program finansowania zagranicznego nabywcy. Na rzecz biznesu z USA lobbuje również Izba Handlowa Stanów Zjednoczonych, do której należy około 3 mln członków, a przedstawicielstwa ma w 103 krajach.
Francja posiada wiele instytucji wyspecjalizowanych we wspieraniu eksportu: od międzyresortowych agend, jak Dyrekcja Generalna ds. Skarbu, przez państwowe agencje, jak Business France, po banki rozwojowe i izby regionalne. Państwo oferuje firmom pomoc podczas wizyt studyjnych, poszukiwania partnerów za granicą, źródeł finansowania czy przygotowania analiz biznesowych. Firmy na każdym etapie ekspansji zagranicznej mogą liczyć na wsparcie administracji publicznej.
Niemcy osią wsparcia eksportu i inwestycji zagranicznych uczynili Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, które realizuje Kampanię na rzecz Handlu i Inwestycji Zagranicznych. W promocję marki made in Germany zaangażowane są również inne resorty oraz agencje rządowe, np. Germany Trade and Invest. Do tego dochodzi świetnie rozwinięta sieć niemieckich izb handlowych oraz wsparcie finansowe: od gwarancji eksportowych po kredytowanie.
Szwecja również oferuje swoim firmom kompleksowe wsparcie w podbijaniu międzynarodowych rynków. Kluczowa jest organizacja promocji handlu i inwestycji Business Sweden, która jest wspólną inicjatywą sektora publicznego i prywatnego. W proces pomocy biznesowi mocno angażuje się również resort spraw zagranicznych. Infrastrukturę wsparcia uzupełniają instytucje skupione na udzielaniu gwarancji i kredytowania średnioi długoterminowego oraz izby handlowe funkcjonujące w 38 miejscach na świecie.
USA mają jedną z najlepiej rozwiniętych na świecie sieci wsparcia dla ambicji globalnych przedsiębiorców. Promocją eksportu zajmuje się agencja federalna — Administracja Handlu Międzynarodowego. Jest świetnie rozwinięty system gwarancji i ubezpieczeń eksportowych realizowanych przez Ex-Im Bank. Ponadto firmy, które chcą kupować amerykańskie produkty, a nie mają na ten cel pieniędzy, mogą liczyć na rządowy program finansowania zagranicznego nabywcy. Na rzecz biznesu z USA lobbuje również Izba Handlowa Stanów Zjednoczonych, do której należy około 3 mln członków, a przedstawicielstwa ma w 103 krajach.