Mota & Companhia rozbuduje grupę

Marcin Gesing
05-06-2003, 00:00

Największa portugalska grupa budowlana, Mota & Companhia, która w Polsce zajmuje się budownictwem drogowym i mostowym, przymierza się do rozszerzenia działalności. W przyszłym roku ruszy fabryka konstrukcji stalowych.

Mota & Companhia, portugalska grupa działająca w branży budowlanej, która ma w Polsce dwie spółki drogowo-mostowe, nie zamierza się ograniczać do tego segmentu rynku. Pierwszym krokiem w tym kierunku będzie budowa fabryki konstrukcji stalowych, która powstanie w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Nowy zakład będzie własnością spółki Martifer, wchodzącej w skład grupy Mota. Inwestycja ma kosztować ponad 40 mln zł.

— Fabryka ruszy w przyszłym roku i będzie dostarczać konstrukcje stalowe, które posłużą nam do realizacji obiektów inżynieryjnych na budowanej przez nas autostradzie — mówi Antonio Castro, dyrektor zarządzający Mota & Companhia na Europę Środkową.

Portugalczycy realizują wraz z Budimexem-Dromexem budowę odcinka autostrady A4 z Nogawczyc do Kleszczowa, a także odcinek Krzywa-Wądroże — tym razem w konsorcjum z austriackim Strabagiem.

— Budowa dróg i mostów to obecnie nasza podstawowa działalność w Polsce. W Portugalii grupa Mota działa w pełnym zakresie usług budowlano-montażowych i to samo chcemy osiągnąć na polskim rynku — zapewnia Antonio Castro.

Grupa ma się rozwijać dzięki budowie nowych zakładów produkcyjnych bądź rozszerzanie działalności przejętych już spółek. Przedstawiciele Moty twierdzą, że nie planują żadnych przejęć polskich podmiotów. Po uruchomieniu w Gliwicach zakładu konstrukcji stalowych portugalska grupa jako następny cel stawia sobie rozwój w branży deweloperskiej. Jest w niej już obecna w Czechach i na Węgrzech.

— W miarę poprawiania się koniunktury i wzrostu zamówień na polskim rynku będziemy krok po kroku inwestować w rozszerzenie wachlarza usług. Szczególnie interesująca jest dla nas perspektywa rozwoju budownictwa związanego z ekologią — podkreśla Antonio Castro.

Szef spółki nie podaje, jaka będzie skala inwestycji, jednak zapewnia, że będą one adekwatne do potrzeb i możliwości kapitałowych grupy. A te są niemałe — Mota & Companhia to największa w Portugalii grupa budowlana. Jej roczne przychody sięgają 1 mld EUR (4,44 mld zł według obecnego kursu), a w 2002 r. zarobiła 19,6 mln EUR (87 mln zł).

Do tej pory grupa zainwestowała w Polsce 80 mln zł. Środki te trafiły do dwóch spółek: przejętego w 1999 r. Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych i kupionego rok później Przedsiębiorstwo Budowy Mostów (PBM) w Lubartowie. W ubiegłym roku krakowska firma miała przychody na poziomie 28 mln zł, na koniec tego roku mają one wynieść 32 mln zł.

— Na razie znacznie większy wzrost sprzedaży notuje PBM — z 2 mln zł w 2000 r. do ponad 17 mln zł planowanych w tym roku — mówi Antonio Silvestra, szef Mota & Companhia na Polskę.

Okiem eksperta

Mają szansę

Jeśli Portugalczycy zdecydują się na stworzenie grupy budowlanej oferującej pełen zakres usług, to uniezależnią się od podwykonawców zewnętrznych i tym samym poprawią konkurencyjność. Zróżnicowanie działalności daje też większe szanse przetrwania w spółki w trudnych warunkach rynkowych, poprawiając możliwości pozyskiwania kontraktów na zasadach generalnego wykonawstwa. Trzeba też pamiętać, że na dużych kontaktach infrastrukturalnych, jakich spodziewamy się po wejściu do UE, najbardziej skorzystają właśnie duże grupy budowlane, o pełnych możliwościach produkcyjnych i nowoczesnej organizacji.

Stefan Nawrocki

prezes Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Gesing

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Mota & Companhia rozbuduje grupę