MOTORYZACJA NAKRĘCA BRANŻĘ

Baczko Tadeusz, Zajfert Michał, INE PAN
28-10-1999, 00:00

MOTORYZACJA NAKRĘCA BRANŻĘ

Najwięksi producenci środków transportu reprezentują głównie kapitał obcy i prywatny

Sytuacja producentów środków transportu jest pochodną kondycji ich klientów, czyli stanu poszczególnych gałęzi transportu. Obecnie w Polsce dynamicznie rozwija się motoryzacja indywidualna przy jednoczesnej stagnacji bądź regresie pozostałych gałęzi transportu.

Przemysł środków transportu obejmuje: producentów pojazdów mechanicznych, silników, części i akcesoriów do tych pojazdów; budujących i naprawiających statki; produkujących tabor kolejowy i tramwajowy oraz statki powietrzne i rowery. W 1998 roku przychód całego przemysłu transportowego wyniósł blisko 37,7 mld zł, z czego na 50 największych firm przypadło 27,7 mld zł. Wspomniane 50 firm dało więc blisko 74 proc. przychodów całej branży, co dowodzi jej silnej koncentracji.

Wśród największych polskich przedsiębiorstw znalazły się aż 23 firmy przemysłu transportowego, spośród których dwie w ścisłej czołówce. Są to: Daewoo FSO i Fiat Auto Poland. W rankingu producentów środków transportu właśnie one zajęły pierwsze miejsca. Są również największymi pracodawcami w tej branży — Daewoo FSO zatrudnia 14,7 tys. pracowników, a Fiat Auto Poland 10,8 tys.

Wynik podzielony

W 1998 r. ponad połowa z 50 największych przedsiębiorstw branży odnotowała wzrost przychodów powyżej poziomu inflacji, a 14 spośród nich osiągnęło wysoki wzrost przychodu (powyżej 30 proc.). Największy spadek przychodów, o 27 proc., odnotowało Daewoo Motor z Lublina.

Największy zysk netto osiągnęło Daewoo FSO (137,8 mln zł), na drugim miejscu znajduje się Stocznia Gdynia (113,4 mln zł). Natomiast zdecydowanie najwyższą rentowność — 14,9 proc. — zanotowała Szczecińska Stocznia Remontowa. Największe straty poniosły PZL w Świdniku, ich wynik finansowy netto to -16,1 mln zł, a każdy 1000 zł przychodów przyniósł 84 zł strat. Drugim przedsiębiorstwem przynoszącym straty jest Autosan (wynik finansowy netto -7 mln zł), jednak najgorszą rentowność osiągnął producent rowerów Romet-Kowalewo, który do każdego 1000 zł przychodów dopłacił aż 389 zł. Jest to zaskakująco niski wynik w świetle rozwoju rynku rowerowego w Polsce.

Środki na inwestycje

Zdecydowanie największe środki na inwestycje przeznaczyło Dae-woo FSO i jest to trzecia firma pod względem intensywności inwestowania (10,8 proc. przychodów). Większą intensywność inwestowania wykazują jedynie dwie firmy — PZL Mielec (11,7 proc.) i WSM Krotoszyn (11,2 proc.).

Spośród 51 czołowych firm transportowych 28 ma całkowity bądź przeważający kapitał prywatny i zagraniczny, i aż 88 proc. przychodów zostało osiągnięte właśnie przez te przedsiębiorstwa.

Tadeusz Baczko, INE PAN

Michał Zajfert, INE PAN

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Baczko Tadeusz, Zajfert Michał, INE PAN

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / MOTORYZACJA NAKRĘCA BRANŻĘ