Motoryzacyjny eksport hamuje

opublikowano: 24-04-2019, 22:00

2018 r. był rekordowy pod względem produkcji, zatrudnienia i wartości eksportu. Wzrost eksportu był jednak symboliczny.

Dane dotyczące eksportu w styczniu bieżącego roku przeanalizowane przez firmę analityczną Automo-tivesuppliers.pl wskazują, że trwająca od 2012 r. dobra passa w eksporcie branży motoryzacyjnej została zahamowana i nie należy liczyć na kolejny historyczny wynik. W styczniu 2019 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł 2,09 mld EUR, o 1,81 proc. (38,66 mln EUR) mniej wobec stycznia zeszłego roku.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

— O spadku zdecydowały niższe wyniki komponentów oraz samochodów osobowych i towarowo-osobowych — mówi Rafał Orłowski, partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.

W przypadku eksportu do odbiorców w krajach UE odnotowano niespełna 1-procentowy spadek (89,9 proc. całości, dynamika 99,19 proc.). Zdecydowanie niższy popyt dotyczył rynków pozaunijnych (dynamika 87,09 proc.). W styczniu 2019 r. w pierwszej dziesiątce najważniejszych rynków zbytu tylko w czterech przypadkach zanotowano wzrost — najwyższy w Słowacji (7. pozycja, dynamika 141,41 proc.). Eksport do największego odbiorcy, jakim są Niemcy (31,89 proc. udziału w całości eksportu), zanotował 3,5-procentowy spadek. Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (7,96 proc. całości, dynamika 86,71 proc.) i Włochy (7,22 proc., dynamika 94,69 proc.).

Spadają części

Styczniowe wyniki eksportu motoryzacyjnego z Polski dowodzą, jak silne są powiązania tej branży z rynkami zagranicznymi. W pierwszym miesiącu 2019 r. o blisko 20 proc. spadła produkcja samochodów w Niemczech, co przełożyło się na niższe zapotrzebowanie na części i komponenty, także wytwarzane w Polsce (spadek o 8,53 proc.). Innym negatywnym czynnikiem była sprzedaż nowych aut w krajach UE.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

W styczniu zarejestrowano o 4,6 proc. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Należy jednocześnie zaznaczyć, że dostawcy komponentów korzystają z nowych inwestycji w fabryki samochodów (choć niestety nie w Polsce). Takim przykładem jest dynamiczny wzrost eksportu części i akcesoriów na Słowację, gdzie pod koniec zeszłego roku w Nitrze rozpoczęła działalność fabryka Jaguara Land Rovera.

Rosną silniki

Udział komponentów w całości eksportu przemysłu motoryzacyjnego przekroczył w styczniu 50 proc. całości i jest to najwyższy wskaźnik procentowy w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo- Wschodniej (Czechy, Węgry, Polska i Słowacja).

— Warto także zwrócić uwagę na styczniowy najwyższy w historii wynik eksportu silników spalinowych. Podwojenie wyniku w stosunku do tego samego miesiąca 2018 r. związanejest przede wszystkim z nowymi projektami w fabrykach Opla [Tychy — red.] i Toyoty [Jelcz-Laskowice — red.] — mówi Rafał Orłowski.

AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że ten rok będzie pierwszym od wielu lat, w którym nie będzie nowego rekordu w eksporcie branży motoryzacyjnej z Polski.

— Zakładamy, że w całym 2019 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniesie 25,0—25,5 mld EUR — mówi Rafał Orłowski.

W 2018 r. wartość eksportu polskiej branży motoryzacyjnej wyniosła 25,95 mld EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy