Celem programu jest zwiększenie skali usług eksportowych. Skorzystają obecni i przyszli eksporterzy.
Przedsiębiorca, korzystając z programu, otrzymuje dotację, którą może przeznaczyć m.in. na wyjazdy na targi oraz raporty strategii eksportowej. Program finansuje działania prowadzone zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Wstęp do eksportu
Dofinansowanie skierowane jest do firm, które istnieją już na rynku eksportowym, oraz takich, które dopiero zamierzają podjąć działalność eksportową. W ramach programu mogą one liczyć na dofinansowanie przygotowania strategii marketingu eksportowego i transakcji eksportowych. Program obejmuje również określenie szans na nowych rynkach zbytu, przygotowanie oferty oraz planowanie eksportu.
Firmy działające już za granicą również muszą zapoznać się z nowymi rynkami zbytu, jeśli mają nadzieję skutecznie na nich konkurować. W tym również pomaga dofinansowanie z Unii. Dotacja przeznaczona jest na korzystanie z usług akredytowanych firm doradczych. Z ich pomocą możliwe jest opracowanie raportu oceniającego pozycję i szanse konkurencyjne na wybranych rynkach albo opracowanie i wdrożenie planu eksportowego. Przedsiębiorca może zlecić ocenę ryzyka oraz aspektów prawnych przez internet. Jedną z opcji jest nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi partnerami i, co było dotąd najbardziej popularne, dofinansowanie udziału w targach zagranicznych. Finansowane są nawet takie wydatki jak przejazd, wpis do katalogu towarowego czy sprzątanie stoiska targowego.
Wymagane wyniki
Firmy korzystające ze wsparcia na rozwój eksportu są zobowiązane do przedstawienia wyników usług doradczych. Jeżeli dotyczyły one strategii zdobywania rynków zagranicznych czy też badania rynków, wymagane jest opracowanie wykonane przez akredytowanego wykonawcę. Podobnie jak w przypadku innych programów doradczych beneficjent powinien je przechowywać w swojej siedzibie na wypadek kontroli. Na podstawie tego opracowania powinien powstać również raport z realizacji projektu, przedstawiany wraz z wnioskiem o płatność końcową. Jeżeli przedsiębiorca korzystał z dofinansowania udziału w targach zagranicznych, wystarczającym efektem końcowym jest sama obecność na wybranej imprezie wystawienniczej.