MPK modernizuje zajezdnię tramwajową
Na drugi etap przedsięwzięcia miasto przeznaczyło 20 mln złotych
PRZED ZMIANAMI: W przyszłości MPK Poznań będzie jedynie świadczyć usługi przewozowe. Wszelką inną działalnością zajmą się wydzielone spółki. Pierwszą z nich, remontującą tramwaje, utworzy ZNTK oraz jedno z poznańskich przedsiębiorstw — mówi Jan Firlik, członek zarządu spółki MPK. fot. Piotr Długosz
MPK Poznań podpisało z Jedynką Poznań kontrakt na modernizację zajezdni tramwajowej. Modernizacja pochłonie 20 mln zł i zakończy się pod koniec czerwca 2002 r. Prace finansowane są z budżetu miasta.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu przystąpiło do drugiego etapu modernizacji zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej. Kontrakt, podpisany z Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego Jedynka Poznań, podmiotem zależnym Exbudu, opiewa na 20 mln zł. Termin realizacji inwestycji przewidziano na koniec czerwca 2002 r. Jan Firlik, członek zarządu spółki MPK oraz dyrektor trakcji tramwajowej, zapowiada, że być może modernizację uda się zakończyć wcześniej. Wiele jednak będzie zależało od podziału miejskiego budżetu, który finansuje to przedsięwzięcie.
Nowa hala
Modernizacja liczącej 80 lat zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej w Poznaniu ma na celu przystosowanie jej do obsługi nowoczesnego taboru. Główne prace drugiego etapu modernizacji skupią się na wykonaniu części warsztatowej. Stara hala remontowa zostanie całkowicie rozebrana. Na jej miejscu powstanie nowa, wyposażona w nowoczesny sprzęt.
— W przeciwieństwie do starych wagonów, w niskopodłogowych Tatrach większość aparatury napędzającej znajduje się na dachu. Dlatego wymagają one innego wyposażenia warsztatu — wyjaśnia Jan Firlik.
Warsztat musi więc być przebudowany i wyposażony w sprzęt umożliwiający dokonywanie przeglądów technicznych aparatury na dachach wagonów. Do nowo wybudowanej hali naprawczej zakupiona zostanie również nowoczesna szlifierka podtorowa, urządzenie służące tzw. reprofilacji kół tramwajowych bez konieczności ich demontażu. W zajezdni pojawi się również automatyczna myjnia tramwajowa. Zmodernizowane zostaną także budynki socjalne.
Trzy etapy modernizacji
Modernizacja poznańskiej zajezdni tramwajowej podzielona została na trzy etapy. Pierwszy, który zakończył się w 1999 r. i pochłonął 9 mln zł, obejmował całkowitą wymianę torów wjazdowych i wyjazdowych części zachodniej, wybudowanie obiegu zamkniętego wewnątrz zajezdni oraz wymianę oświetlenia i sieci trakcyjnej. Drugi, realizowany, ma na celu przystosowanie jej do obsługi nowoczesnego taboru.Trzeci polegać ma na wymianie torów dostawczych w części wschodniej. Rozpocznie się prawdopodobnie w 2003 r.