MŚP liczą straty z Polskiego Ładu

opublikowano: 27-05-2021, 20:00

Prawie 90 proc. firm spodziewa się wzrostu kosztów po zmianach w rozliczaniu składki zdrowotnej – wynika z badania firmy inFakt.

70 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez firmę inFakt zdążyło już, choćby pobieżnie, zapoznać się ze zmianami, jakie przyniesie program gospodarczy Polski Ład. Co piąty respondent deklaruje, że zrobił to bardzo dokładnie.

Na ich ocenę programu wpłynęła szczególnie zapowiedź nowych zasad naliczania składki zdrowotnej i zniesienia możliwości jej odliczenia od podatku. 85 proc. respondentów twierdzi, że w rezultacie danina ta będzie dla nich wyższa.

Nowe zasady rozliczeń wpłyną też negatywnie na obciążenia podatkowe. 38 proc. przedsiębiorców szacuje, że proponowane w Polskim Ładzie zmiany w opodatkowaniu przyczynią się do jego wzrostu, głównie z braku możliwości odliczenia składki i mimo planu podwyższenia drugiego progu skali podatkowej oraz tzw. kwoty wolnej.

Według 29 proc. ankietowanych zapowiadane rozwiązania nie zmienią poziomu ich opodatkowania. 10 proc. przewiduje, że będzie ono niższe. Natomiast przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym zapłacą w skali roku prawie 4 tys. zł więcej.

Dr Anna Czarczyńska z Akademii Leona Koźmińskiego uważa, że zmiany uderzą głównie w małe i średnie przedsiębiorstwa, które już poniosły straty w wyniku pandemii.

– Firmy te ucierpiały najbardziej przez obostrzenia i dziurawy system tarcz antykryzysowych – podkreśla.

Prawie połowa badanych w reakcji na zapowiadane zmiany będzie próbowała obniżać koszty poprzez optymalizację podatków. Co czwarty ankietowany planuje podnieść ceny produktów lub usług. Niemal 30 proc. przewiduje zmianę formy prowadzenia biznesu (np. założenie spółki), ewentualnie jego likwidację albo zawieszenie.

– Jak widać, już na etapie zapowiedzi plan ten ogranicza naturalną w sytuacji ożywienia koniunktury chęć rozwijania działalności gospodarczej – komentuje dr Anna Czarczyńska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane