MSZ zaprasza firmy na misje

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2011-09-12 00:00

Od października do grudnia polskie firmy mają szansę promować się u boku wiceminister Beaty Stelmach.

W 2010 r. resort pomógł 130 przedsiębiorcom

Od października do grudnia polskie firmy mają szansę promować się u boku wiceminister Beaty Stelmach.

Bruksela, Madryt, Casablanca, Lizbona, Kopenhaga, Amsterdam, Dublin i Werona — to tu polscy przedsiębiorcy mogą promować się w ramach misji gospodarczych zleconych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ). W każdej misji ma wziąć udział 5-7 firm oraz Beata Stelmach, wiceminister MSZ. Misje trwają 2 dni, koszty przelotów, zakwaterowania i wyżywienia pokrywają uczestnicy, a za organizację seminariów płacą organizatorzy.

MSZ organizuje misje w związku z polską prezydencją w UE. To tylko jeden ze sposób promowania gospodarki przez ministerstwo. Resort wspiera też firmy działające za granicą. W ubiegłym roku pomógł ponad 130 przedsiębiorcom (czyli prawie dwukrotnie większej liczbie niż w 2009 r.) w 60 krajach, w tym PGNiG, PKN Orlen, Solarisowi, Cersanitowi czy PWPW. Według informacji "PB", były to interwencje w przypadkach dyskryminacji lub naruszania praw, wsparcie kluczowych transakcji handlowych lub projektów inwestycyjnych oraz promocja i informacja.

Termin 12-13 października Miasto Bruksela Opis Polscy przedsiębiorcy wobec wyzwań europejskiej konkurencyjności. Doświadczenia z polskiej transformacji i zarządzania zmianą a wyzwania rozwojowe Europy. Misja realizowana we współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem RP przy UE w Brukseli oraz PKPP Lewiatan i Businesseurope. Dyskusja o spojrzeniu przedsiębiorców na konkurencyjne wyzwania Europy z udziałem przedstawicieli unijnej administracji i mediów.

Termin Październik Miasto Madryt Opis Nowa polska przedsiębiorczość: szanse i możliwości dwustronnej współpracy. Polski rynek kapitałowy jako rynek nowych szans. Misja realizowana we współpracy z Ambasadą RP w Madrycie oraz katalońskim Klubem Biznesu Cercle d’Economia. Główne hasło: promocja polskiej przedsiębiorczości oraz możliwości rynku kapitałowego.

Termin 18-22 listopada Miasto Casablanca Opis Polska—Maroko—Unia Europejska. Przedsiębiorcy w trójkącie nowych szans. Misja realizowana we współpracy z Ambasadą RP w Rabacie, Ambasadą Królestwa Maroka w Polsce oraz CEDC i PKPP Lewiatan. Nowe szanse współpracy polsko-marokańskiej wynikające ze strategii rozwoju Maroka: wizyta studyjna w Maroku (Marrakesh i Casablanca) oraz seminarium dla przedsiębiorców.

Termin 27-28 października Miasto Lizbona Opis Nowa polska przedsiębiorczość: szanse i możliwości dwustronnej współpracy. 27 października — seminarium oraz matchmaking z partnerami biznesowymi organizowany we współpracy z Ambasadą RP w Lizbonie oraz Portugalskim Stowarzyszeniem Przemysłowym — AIP (Associacao Industrial Portuguesa). 28 października — polski rynek kapitałowy jako rynek nowych szans. Misja realizowana we współpracy z Ambasadą RP w Lizbonie oraz Cofina, jedną z największych spółek medialnych w Portugalii. Seminarium z udziałem portugalskich przedsiębiorców i rynku kapitałowego.

Termin 22-24 listopada Miasto Kopenhaga Opis Nowa polska przedsiębiorczość: szanse i możliwości dwustronnej współpracy. Polski rynek kapitałowy jako rynek nowych szans.

Misja realizowana we współpracy z Ambasadą RP w Kopenhadze oraz Danske Bank. Główne hasło: promocja polskiej przedsiębiorczości oraz możliwości rynku kapitałowego.

Termin 30 listopada-1 grudnia Miasto Amsterdam Opis Polish Dutch Business Award 2011. Nowa polska przedsiębiorczość: szanse i możliwości współpracy. Misja realizowana we współpracy z Niderlandzko-Polską Radą Biznesu w Hadze, Ambasadą RP oraz Polsko-Holenderską Izbą Handlową w Warszawie. Jej elementem będzie gala Polish-Dutch Business Award.

Termin 28 listopada-1 grudnia Miasto Dublin Opis Promocja nowej polskiej przedsiębiorczości. Misja realizowana we współpracy z Ambasadą RP w Dublinie oraz Ireland-Poland Business Association. Seminarium z irlandzkimi firmami oraz uroczysty koncert z okazji prezydencji Polski w Radzie UE w National Concert Hall.

Termin 4-5 grudnia Miasto Werona Opis Polska poprzez przedsiębiorczość kobiecą — doświadczenia i inspiracje. Misja organizowana w ramach programu promocji polskiej prezydencji we współpracy z Ambasadą RP w Rzymie.

Wywiad: Trzeba odczarować przekonanie, że nie należy mieszać biznesu z polityką — twierdzi Beata Stelmach.

"PB": W MSZ pracuje pani już od kilku miesięcy. Jak pani ocenia dotychczasowe działania na rzecz promocji Polski i polskiego biznesu?

Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych: Wiele podmiotów i organizacji ma podstawę, by się tym zajmować, ale ich działania często nie są skoordynowane. MSZ, na przykład, ma ogromną sieć placówek dyplomatycznych na świecie, ale nie zawsze są one angażowane w projekty prowadzone przez inne organizacje. Zdarza się, że do Polski przybywa kilka misji gospodarczych z jednego kraju jednocześnie albo odwrotnie — w tym samym czasie kilka grup przedsiębiorców z Polski rozpoznaje dany rynek za granicą. Jeśli chcemy mieć spójną ofertę, te działania nie mogą być prowadzone wyrywkowo.

— Czy ma pani pomysł na stworzenie spójnej polityki promocji polskiej gospodarki?

— Bardzo cieszą zapowiedzi kolejnych pomysłów promocyjnych, jednak wciąż obracamy się wokół tego samego, leżącego u podstaw, problemu: każdy prowadzi działania bez konsultacji i koordynacji z innymi. Należy zatem wrócić do koncepcji powołania agencji ds. promocji, niezależnej od resortów, realizującej długookresową strategię promowania naszego kraju, gospodarki czy nauki.

— Echem odbiła się niedawna wizyta ministra Radosława Sikorskiego w Indiach. Pojechali z nim polscy przedsiębiorcy. Z ich relacji wynikało, że z efektów wyprawy są bardzo zadowoleni. Czy można spodziewać się, że takich wizyt będzie więcej?

— Zdajemy sobie sprawę, że każda relacja biznesowa, nawiązana przy okazji wizyty politycznej i wsparciu przedstawiciela rządu, uwiarygodnia przedsiębiorcę. Jesteśmy otwarci na takie inicjatywy. W Polsce pokutuje przekonanie, że nie należy mieszać biznesu z polityką. Musimy to odczarować. Nie można udawać, że polityka i gospodarka funkcjonują w oderwaniu od siebie.

— Co więc może zrobić przedsiębiorca, któremu zależy na wsparciu rządu na danym rynku?

— Poza misjami gospodarczymi, które organizują takie podmioty jak PAIIZ czy KIG, należy zwrócić uwagę na przypadki, kiedy podmiot potrzebuje indywidualnej pomocy — poparcia projektu, podjęcia interwencji czy wręcz doprowadzenia do rozpoczęcia negocjacji. W takich sytuacjach nieodzowna jest pomoc przedstawiciela rządu. Wizyta w Indiach była przygotowywana bardzo szczegółowo. To nie może być działanie ad hoc, dobór przedsiębiorców nie może być przypadkowy, a na miejscu należy zadbać o właściwy dobór partnerów do rozmów. W MSZ istnieje departament dyplomacji ekonomicznej. Mamy regularne kontakty z przedstawicielami polskiego biznesu, którzy informują nas, w którym kierunku geograficznym przygotowywana jest strategia rozwoju spółki. Zachęcamy firmy do korzystania z naszej pomocy.