MTiGM zagwarantuje kredyt dla AW

Katarzyna Jaźwińska
02-11-2000, 00:00

MTiGM zagwarantuje kredyt dla AW

Ministerstwo transportu zaakceptowało wreszcie złożone przez Autostradę Wielkopolską dokumenty, dzięki którym dostanie ona gwarancje na kredyt niezbędny do budowy autostrady z Nowego Tomyśla do Konina. Koszt realizacji A-2 sięgnie 745 mln EUR (2,94 mld zł).

Po wcześniejszej akceptacji przez Komisję Gwarancyjną Ministerstwa Finansów i Radę Ministrów, również resort transportu zgodził się na budżetowe gwarancje na kredyt dla Austostrady Wielkopolskiej. Spółka posiadająca koncesję na budowę i eksploatację autostrady A-2 Nowy Tomyśl-Konin, zrealizuje ten odcinek m.in. dzięki gwarantowanej pożyczce z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota kredytu wyniesie 275 mln EUR (1,08 mld zł).

Jarosław Bauc, minister finansów, szacuje, że gwarancje Skarbu Państwa na pożyczkę dla AW wraz z odsetkami sięgną około 800 mln EUR (3,1 mld zł).

Jerzy Widzyk, minister transportu, twierdzi, że interesy Skarbu Państwa nie są zagrożone, gdyż zabezpiecza je podpisany przez koncesjonariusza weksel na kwotę 1 mld EUR (3,95 mld zł).

Przejazd z Nowego Tomyśla do Konina (150 km) nie będzie tani. Andrzej Lewandowicz, prezes AW, szacuje, że użytkownicy aut osobowych zapłacą za przejazd około 30 zł. Jest to kwota zbliżona do ceny, jaką w 2001 r. ma pobierać Stalexport, koncesjonariusz autostrady A-4 Kraków-Katowice (10 zł za 50 km).

Za przejazd odcinkiem AW trzeba będzie zapłacić dopiero w 2004 roku, bo wtedy ma nastąpić zakończenie jej budowy. AW rozpocznie wówczas realizację dalszej części trasy — do zachodniej granicy Polski w Świecku.

Oprócz kredytu EBI na budowę autostrady Nowy Tomyśl-Konin AW wyłoży 235 mln EUR (928,2 mln zł) z własnych środków. Drugie tyle dołożą Credit Lyonnais i Commerzbank. W sumie budowa i przystosowanie do eksploatacji autostradowego odcinka ma kosztować 745 mln EUR (2,94 mld zł).

AW, wygrywając przetarg na A-2, zadeklarowała, że większość robót wykonają polskie firmy. Głównym wykonawcą będzie konsorcjum A-2 Bau Development GmbH, należące do Strabaga i NCC. Wiadomo, że dla Strabaga będzie budować Dromex. Alf Algotsson, wiceprezes NCC, twierdzi, że na razie nie wiadomo, komu firma zleci prace. Szwedzi nie ukrywają, że szykują akwizycje na rynku polskim. Oprócz planów przejęcia Hydrobudowy i zwiększenia zaangażowania w katowickim PRinżu, Alf Algotsson ujawnia, że NCC interesuje się też przejęciem grupy budowanej przez Bank Handlowy (Pia Piasecki, Mostostal Zabrze, Polimex Cekop).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / MTiGM zagwarantuje kredyt dla AW