ITI będzie musiało czekać wiele lat na zwrot pieniędzy zainwestowanych w Multikino — największego w Polsce operatora multipleksów. Działające kina są już rentowne, ale koniunktura jest słaba.
Multikino jest największą spółką ITI Holdings działającą w branży rozrywkowej (holding ma 50 proc. udziałów w tym podmiocie, reszta należy do Paramount Universal). Sieć ITI liczy obecnie 65 sal w sześciu multipleksach — m.in. w Warszawie, Krakowie i Gdańsku.
— Zbudowanie od podstaw jednego multipleksu kosztuje 11-15 mln USD (44-60 mln zł) — mówi Aldona Wejchert, prezes Multikina.
Jej zdaniem, koniunktura na kinowym rynku jest znacznie gorsza niż zakładał biznesplan i dlatego na zwrot inwestycji trzeba będzie czekać nawet ponad 10 lat. Wszystkie multipleksy ITI notują jednak dodatnie wyniki z działalności operacyjnej. Spółka Multikino osiągnęła w I kwartale 2002 r. wskaźnik EBIDTA na poziomie 0,83 mln USD (3,3 mln zł) przy przychodach 4,8 mln USD (19,2 mln zł). Niskie koszty operacyjne (w porównaniu z konkurencją) Multikino osiąga głównie dzięki temu, że jest właścicielem nieruchomości, w których działają kina, i nie musi ponosić wydatków związanych z wynajmem.
Według danych spółki, w 2000 r. do kin Multikina wybrało się 2 mln osób, w 2001 r. było ich o 1,5 mln więcej. W ciągu dwóch lat sieć multipleksów ITI powiększy się o trzy obiekty— w Łodzi i Szczecinie oraz kino premierowe w kompleksie Złote Tarasy w Warszawie.
Strategicznym podmiotem w grupie ITI jest Endemol Neovision (50 proc. należy do Holendra Johna de Mola). Endemol ma wyłączne prawa do zarządzania na polskim rynku licencjami programów Big Brother, Agent i Milionerzy, którym TVN w dużej mierze zawdzięcza pozycję na rynku. W I kwartale spółka zanotowała zysk operacyjny 0,67 mln zł przy 6,3 mln zł przychodów.
ITI Film Studio i ITI Cinema to spółki reprezentujące pierwotne obszary działalności ITI. Pierwsza zajmuje się produkcją i postprodukcją filmów reklamowych, druga jest dystrybutorem, a od czasu do czasu bierze udział w produkcji filmów. ITI wykorzystuje synergie między ITI Cinema a Multikinem. Operator kinowy jest klientem dystrybutora, a premiery odbywają się w warszawskim Multikinie.
Kondycja ITI Cinema, jak przyznaje Marek Trojak, szef firmy, jest związana z jakością filmów. W I kwartale nie było wielu atrakcyjnych premier. Spółka poniosła stratę operacyjną 0,66 mln zł przy przychodach wysokości 7,8 mln zł.