W zeszłym roku Murapol podpisał 2,9 tys. umów deweloperskich oraz przedwstępnych, cel na ten rok jest postawiony 10 proc. wyżej.
- Jest to cel ambitny, który oznacza, że przez ostatnie miesiące tego roku musimy sprzedawać 300 mieszkań miesięcznie, ale mamy dobrą ofertę, która umożliwia jego realizację – mówi Nikodem Iskra, prezes Murapolu.
To jednak kolejny deweloper, który obniżył prognozę sprzedaży - wcześniej zrobili to Archicom, Atal oraz Lokum Deweloper, ale było to zgodne z oczekiwaniami rynku. Zarząd Murapolu twierdzi jednak, że trend się poprawia - w I półroczu 2024 r. spółka zanotowała 1438 sprzedanych lokali, czyli o 5,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a w kolejnych miesiącach Murapol obserwował zwiększone zainteresowanie.
- Sprzedawaliśmy w lipcu i sierpniu po ok. 250 mieszkań. We wrześniu sprzedaż idzie w kierunku ok. 300 lokali i wygląda na to, że do końca roku powinniśmy sprzedawać po ok. 300 mieszkań miesięcznie – mówi Nikodem Iskra.
Spółka ma zamiar osiągnąć cel 2,9 tys. przekazań lokali w tym roku, choć w I półroczu udało się przekazać 1295 lokali, czyli o 18 proc. mniej niż rok temu, co pozwoliło wygenerować 584 mln zł przychodów.
- Podtrzymujemy cel przekazań. Obecnie mamy ok. 1,3 tys. lokali przekazanych na koniec półrocza, ale przyspieszamy tempo – mówi Nikodem Iskra.
Spadek przychodów o 12,8 proc. zamortyzowała wyższa cena sprzedaży – średnio sprzedawano mieszkania po 9,4 tys. zł/mkw czyli o 13 proc. drożej niż rok wcześniej. W całej sprzedaży do 46 proc. wzrósł udział klientów gotówkowych (36 proc. rok wcześniej). Spółka podaje, że 70 proc. sprzedaży zostało zrealizowanych w aglomeracjach (ok. 43 proc. przypadło na Łódź oraz Poznań), a 30 proc. w miastach regionalnych – w obu segmentach odnotowano podobny wzrost cen oraz zbliżone marże. Średnia cena sprzedawanego mieszkania wynosiła 415 tys. zł.
- W miastach regionalnych sprzedaż wygląda bardzo dobrze lub dobrze. Prowadzimy działalność w 24 miastach i obserwujemy kolejne rynki – w Olsztynie, Rzeszowie oraz Szczecinie. Mamy naturalną przewagę konkurencją w miastach regionalnych, gdzie marka Murapol daje gwarancje kupującym. Mamy obecnie 4,5 tys. mieszkań w ofercie i planujemy utrzymywać poziom 4,5-5 tys. Kolejne inwestycje będziemy uruchamiać adekwatnie do tempa sprzedaży – mówi Nikodem Iskra.
Tym samym oferta została zwiększona o 46 proc. w ciągu roku. Spółka planuje także uruchomić dwie kolejne inwestycje w Warszawie w segmencie PRS, czyli najmu instytucjonalnego. Łącznie w budowie jest 8,5 tys. mieszkań, z czego 7,1 tys. w segmencie deweloperskim, a 1,36 tys. w PRS.
- Nawet 90 proc. naszej oferty to mieszkania za mniej niż 600 tys. zł. Sprzedaż idzie zgodnie z planem. Nowa oferta pojawi się w aglomeracjach w II półroczy, co podniesie cenę transakcyjną – mówi Nikodem Iskra.
Spółka dysponuje bankiem ziemi na 22 tys. lokali, który pozwala na realizację planów do 2026/2027 r.
- Wykup gruntu następuje dopiero po uzyskaniu pozwoleń administracyjnych, wcześniej zawieramy tylko umowę przedwstępną. Wykorzystaliśmy dobry moment w 2022 r., m.in. w Warszawie, aby pozyskać atrakcyjne grunty. Obecnie także negocjujemy kilka gruntów, ale właściciele mają wysokie oczekiwania ze względu na środowisko inflacyjne w ostatnich miesiącach – mówi Nikodem Iskra.