Na Jedwabnym Szlaku jazda po szerokich torach

Barbara Warpechowska
opublikowano: 12-02-2008, 00:00

Ruszy handel na nowym Jedwabnym Szlaku. W tym roku Euroterminal w Sławkowie ma uzyskać bezpośrednie połączenie z Chinami.

Połączenie kolejowe z Chinami będzie konkurencyjne wobec frachtu okrętowego

Ruszy handel na nowym Jedwabnym Szlaku. W tym roku Euroterminal w Sławkowie ma uzyskać bezpośrednie połączenie z Chinami.

Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie (województwo śląskie), od lat forsuje pomysł lepszego wykorzystania Sławkowa w kontekście rozwoju gospodarki regionu i w wymiarze krajowego systemu transportowego. Wyniki starań to m.in. objęcie 50 ha terenów Euroterminalu specjalną strefą ekonomiczną, uruchomienie w bieżącym roku uniwersalnego kompleksu magazynowego, uzyskanie dodatkowych pieniędzy na rozwój infrastruktury przeładunkowej oraz realizacja licznych inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu. W roku 2006 działania CZH podejmowane dla uruchomienia Euroterminalu w Sławkowie pozytywnie oceniła NIK.

Skąd ten optymizm?

Grupa PKP chce współpracować z Rosjanami, Ukraińcami i Chińczykami, proponując dostęp do linii szerokotorowej LHS od przejścia granicznego Izow — Hrubieszów do terminalu przeładunkowego Sławków.

Michał Wrzosek, rzecznik grupy PKP wyjaśniał, że nawiązanie współpracy wymaga znacznej rozbudowy terminalu w Sławkowie. Dlatego PKP zamierzają kupić 22 proc. akcji jego właściciela, czyli Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa. Na tę inwestycję przeznaczą 30 mln zł.

Prezes Bąk nie chce komentować zapowiedzi PKP.

— Decyzja należy do właścicieli CZH — podkreśla Bąk.

W tym przypadku zdecyduje minister skarbu państwa.

Koniec szerokich torów

Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie ma powierzchnię 142 ha i leży na najdalej wysuniętym na zachód końcu szerokich torów. W Sławkowie krzyżują się również kolejowe korytarze transportowe: szósty, biegnący w kierunku południkowym (łączy Skandynawię z Europą Południową i przebiega m.in. przez Trójmiasto i Katowice), oraz trzeci, łączący Europę Zachodnią i Wschodnią m.in. przez Katowice i Kijów.

W połowie stycznia Euroterminal wzbogacił się o nowy obiekt.

— Powierzchnia wybudowanego kompleksu magazynowego wraz z niezbędną infrastrukturą wynosi 7 tys. mkw. Oprócz magazynu i składowiska z dwoma suwnicami o udźwigu 25 ton mamy tam całe zaplecze techniczne: tory, parking, połączenia drogowe — mówi Adam Bednarz, kierownik marketingu w CZH.

Realizowany obecnie etap budowy MCL Euroterminal w Sławkowie kosztuje 50,5 mln zł. Pieniądze na inwestycje pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (11,3 mln zł) i z rezerwy celowej budżetu państwa (11,3 mln zł). Resztę dołożyła Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa z własnych funduszy i kredytów bankowych.

Za kilka miesięcy rozpocznie się budowa kolejnego magazynu o powierzchni 4,5 tys. mkw. wraz z niezbędnym wyposażeniem. Rozbudowana zostanie także płyta kontenerowa, która zostanie wyposażona w suwnicę o udźwigu 40 ton.

Całkowity koszt inwestycji, które zostały już zakończone lub zostaną zrealizowane do końca 2008 r. wyniesie ponad 100 mln zł.

Ułatwieniem dla inwestorów i korzystających z usług Euroterminalu firm spedycyjnych będzie rozpoczęcie w lutym działalności urzędu celnego oraz 14 agencji celnych.

Szybszy transport

O wzrastającym znaczeniu Sławkowa świadczy zwiększająca się liczba połączeń kolejowych. W minionym roku przeładowano tutaj 23 tys. kontenerów, wobec 2 tys. rok wcześniej, a także około 600 tys. ton towarów masowych (m.in. węgiel, koks, stal) — blisko dwukrotnie więcej niż w 2006 roku.

Od 2005 r. do Sławkowa przyjeżdża organizowany wraz ze szwajcarską firmą Hupac transport kontenerów z Belgii, z którego część ładunku transportowana jest do centrum logistycznego Liski w pobliżu Kijowa. Transporty przyjeżdżają obecnie 5 razy w tygodniu. W listopadzie 2006 r. do Euroterminalu wjechał pierwszy pociąg kontenerowy z Gdyni. Obecnie jest to regularne wahadłowe połączenie z terminalem bałtyckim. We współpracy z firmą PCC uruchomiono połączenia z niemieckim Bremenhaven, Hamburgiem i Berlinem. Wkrótce — w porozumieniu z rosyjskim operatorem transportowym — planowane jest długo oczekiwane uruchomienie wahadłowego połączenia z Południowo-Wschodnich Chin do Sławkowa, przez Kazachstan.

Inwestycją jest zainteresowana Bruksela, bo transport towarów z Chin do Europy drogą morską zajmuje miesiąc. Pociąg pojedzie tylko 18 dni.

— Do końca tego roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się z obecnych około 35 tys. do ponad 100 tys. kontenerów rocznie — zapewnia Marian Bąk.

W sąsiadujących gminach powstają nowe miejsca pracy. Inwestorzy zatrudnią kilkuset pracowników.

— Już w tej chwili 15 proc. dochodu budżetu Sławko- wa pochodzi z Euroterminalu — mówi prezes Bąk.

BP wybudował terminal przeładunku gazu, kolejny buduje Lotos. Powstaje fabryka biopaliw Skotan-Ester oraz uruchamiana we współpra- cy CZH i Dremeksem fabry- ka konstrukcji stalowych. W 2008 r. ma ruszyć budowa nowej drogi do Euroterminalu, która połączy go z trasą ekspresową S1 i drogą krajową nr 94.

Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego grano piosenkę Golec uOrkiestry. Refren „Tu na razie jest ściernisko...” wbijał się w pamięć, bo tak wyglądało wtedy to miejsce. Tylko ciekawe, gdzie „Będzie stał mój bank”, bo kretowiska teraz już nie widać.

Barbara Warpechowska

b.warpechowska@pb.pl % 022-333-99-99§

z Rzymu do Pekinu

To licząca sobie około 8 tys. km dawna droga handlowa łącząca Chiny z obszarem śródziemnomorskim. Szlak był wykorzystywany już w starożytności, jednak okres jego świetności zaczął się od podbi-cia Egiptu przez Rzymian (30 p.n.e.). Ożywione kontakty handlowe między Chinami i Rzymem przyczyniły się do powstania bogatych królestw Azji Środkowej. Kontakty utrzymywały się aż do średniowiecza. W końcu XIII w. wenecjanin Marko Polo był jednym z pierwszych Europejczyków, którzy przebyli Jedwabny Szlak aż do Chin. Po upadku handlu na Jedwabnym Szlaku Europa zaczęła wysyłać statki dookoła Afryki, aby tą drogą sprowadzać azjatyckie wyroby i przyprawy.

W końcu XX wieku, wraz z gospodarczym rozwojem Chin, znowu stało się istotne przywrócenie lądowego połączenia handlowego z Państwem Środka. Jeśli chodzi o drogę kolejową, to jest ona kompletna od 1994 roku, kiedy to ułożono ostatnie szyny na trasie z Ałma Aty w Kazachstanie do miasta Urumqi w chińskiej prowincji Sinkiang.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane