Na nowe rynki dzięki grantom

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 20-05-2018, 22:00

Mali i średni gracze, którzy chcą rozwinąć skrzydła poza Europą, dostaną dotacje i wsparcie prawne.

Dziś rusza konkurs z unijnym wsparciem dla firm, które chcą podbijać rynki pozaeuropejskie. Okazję do tego daje im poddziałanie 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR). Na instrument pod nazwą „Polskie Mosty Technologiczne” Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przeznaczyła 176,5 mln zł. Nabór zakończy się 13 lipca.

— Wartość naszego eksportu do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku przekracza 26 mld EUR. Jednak gros tej kwoty to efekt wymiany handlowej ze Stanami Zjednoczonymi. Chcemy, aby polscy mali i średni przedsiębiorcy coraz śmielej wychodzili na tamtejsze rynki. Jesteśmy gotowi przygotować dla nich profesjonalną, marketingową strategię ekspansji — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

Obecny nabór dotyczy Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku. W kolejnym konkursie — organizowanym jeszcze w tym roku — będą to Chiny, Wietnam, Japonia.

— Przedsiębiorcy zainteresowani Turcją, Koreą Południową, Arabią Saudyjską, Egiptem, Indiami, Norwegią, Szwajcarią, Ukrainą, Rosją i RPA będą mieli szansę wziąć udział w rekrutacji w przyszłym roku — zapowiada Krzysztof Senger.

Pojedyncza firma może liczyć na grant w wysokości 200 tys. zł. Co ważne, wsparcie jest pomocą de minimis, czyli ma określony limit. Jeśli przedsiębiorca jest bliski jego osiągnięcia, niestety na jakiś czas musi zapomnieć o staraniach o grant. Na stworzenie strategii wejścia na nowy rynek beneficjent będzie mógł przeznaczyć 100 tys. zł. Reszta funduszy pokryje m.in. usługi doradcze, w tym prawne i marketingowe. W agencyjnych biurach zagranicznych, zarówno już istniejących, jak i tych, które dopiero powstaną, szefowie firm będą mogli spotykać się z kontrahentami. Katalog kosztów kwalifikowanych w programie „Polskie Mosty Technologiczne” jest dość podobny do tego z działania 1.2 programu Polska Wschodnia („Internacjonalizacja MŚP”). Przedsiębiorcy nie będą jednak mogli przeznaczać dotacji na pokrycie kosztów związanych z transportem i hotelami.

— PAIH sprawdzi wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Co ważne, w konkursie mogą uczestniczyć tylko mikro, małe i średnie firmy zarejestrowane w Polsce — podkreśla Joanna Manikowska, kierownik projektu.

Zwraca uwagę, że z naboru są wykluczeni przedstawiciele biznesu działający w sektorze rybołówstwa, węglowym oraz producenci podstawowych produktów rolnych.

— Będziemy przyznawać dodatkowe punkty przedsiębiorcom, którzy już mają doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych. Premiowane będą również te firmy, których projekty wpisują się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji. Zliberalizowaliśmy kryteria formalne konkursu, w tym m.in. zrezygnowaliśmy z wymogu dotyczącego prowadzenia firmy przez beneficjenta od co najmniej 12 miesięcy — tłumaczy Joanna Manikowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Na nowe rynki dzięki grantom