Na podbój nowych rynków

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2013-09-05 00:00

Handel międzynarodowy: Chcesz zaistnieć na zagranicznych rynkach? Weź udział w jednej z misji gospodarczych dla polskich firm

Plany zagranicznej ekspansji możesz zrealizować jeszcze w tym półroczu. Na przedsiębiorców, którym marzy się wejście na obce rynki, czeka kilkanaście zagranicznych wyjazdów. Biznesowe misje przygotowane przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG) obejmują kilka kontynentów — od Ameryki Północnej (Kuba) przez Afrykę (Maroko i Republika Południowej Afryki) po Azję (m.in. Arabia Saudyjska, Iran i Sri Lanka). Wyjazdy są przeznaczone zarówno dla firm, które dopiero planują rozpocząć biznes na określonym rynku, jak i doświadczonych graczy chcących poszerzyć swoją działalność.

Twarzą w twarz

Na wyjazd trzeba sobie rezerwować od pięciu do dziewięciu dni. W tym czasie przedsiębiorcy będą uczestniczyli m.in. w indywidualnych rozmowach B2B z lokalnymi partnerami zainteresowanymi współpracą. Czekają na nich branżowe seminaria i konferencje poświęcone możliwościom kooperacji. W programach misji są także wizyty w zagranicznych firmach. Ważnym punktem wyjazdów będą spotkania szkoleniowe, na których przedsiębiorcy poznają prawne uwarunkowania obowiązujące na konkretnych rynkach.

Najczęściej wyjazdy mają charakter wielobranżowy, choć zdarzają się też przedsięwzięcia zorganizowane z myślą o konkretnych sektorach. Tak jest np. w przypadku wrześniowej misji do Republiki Południowej Afryki, która odbędziesię przy okazji międzynarodowych targów maszyn i pojazdów budowlanych MT BAUMA Africa 2013.

Do udziału w tej imprezie organizatorzy zachęcają przede wszystkim eksporterów działających w sektorze górnictwa oraz w branży budowlanej. Do przedsiębiorców z tej branży jest skierowana także m.in. misja do Tatarstanu. W wielu przypadkach organizatorzy załatwiają za przedsiębiorców formalności organizacyjne związane z wyjazdem — poczynając od obsługi logistycznej (przeloty, transport lokalny), przez uzyskanie potrzebnych dokumentów (np. wiz) po zakwaterowanie. Zapewniają też pomoc tłumaczy i konsultantów rynkowych w indywidualnych rozmowach biznesowych.

Na własny koszt lub z refundacją

Próżno jednak szukać w pełni bezpłatnych misji — przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa, ale mogą skorzystać z dofinansowania. Fundusze na wyjazdy pochodzą z programów ogólnej lub branżowej promocji Ministerstwa Gospodarki lub z programów organizacji międzynarodowych.

I tak np. misje do Republiki Południowej Afryki i Tatarstanu są realizowane w ramach trzyletniego Programu Promocji Branży Budowlanej dla polskich firm. Przedsiębiorcy biorący udział w wyjazdach mogą dostać refundację nawet 75 proc. poniesionych wydatków (m.in. kosztów stoiska oraz wyjazdu dwóch przedstawicieli firmy). Szczegóły dotyczące poszczególnych misji można uzyskać od specjalistów KIG — kontakty do nich podajemy w tabeli.

WIĘCEJ INFORMACJI

www.kig.pl/znajd-zagranicznego-partnera/misjewyjazdowe.html