Na promocje trzeba uważać

BOŻENA TAFLIŃSKA–TADEUSZ wiceprezes Agencji Inwestycyjnej
opublikowano: 2013-03-19 00:00

Komentarz eksperta

Sprzęt AGD za darmo, wykończenie pod klucz, garaż gratis. Duża liczba gotowych mieszkań sprawia, że deweloperzy prześcigają się w proponowaniu wymyślnych promocji. Trzeba jednak być ostrożnym, gdyż często od bonusów otrzymanych od dewelopera należy zapłacić podatek.

Zgodnie z art. 21 ust. 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody związane ze sprzedażą premiową są zwolnione z opodatkowania, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

W przypadku kiedy przekroczymy ten limit, deweloper powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. od wartości całej nagrody. W takiej sytuacji zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest negocjowanie obniżki ceny.

Największy wysyp promocji pojawia się zwykle na targach branżowych. Są one ważnym wydarzeniem dla całego rynku nieruchomości, pozwalają na bezpośredni kontakt z klientem.

Ostatnio modne staje się pokrywanie kilku pierwszych rat kredytu hipotecznego przez dewelopera. Dopłaty dewelopera do kredytu powinny być co do zasady uznane za przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej. Deweloper będzie w takim przypadku zobowiązany do wystawienia klientowi PIT-8C.

Zakup mieszkania to poważna decyzja. Dlatego nie należy ulegać magii promocji. W obecnej sytuacji rynkowej od doraźnych bonusów ważniejsza jest stabilna sytuacja dewelopera, która zapewni kupującemu bezpieczeństwo transakcji. [MAS]