Na spółkach FANG rozwija się bańka

Grupa obecnych amerykańskich gigantów technologicznych może podzielić losy spółek z branży internetowej po pęknięciu bańki sprzed dwóch dekad, ostrzega Rob Arnott z firmy doradczej Research Affiliates.

Powiększona o Microsoft i Apple grupa FANG (Facebook, Amazon, Netflix i Google/Alphabet), jest zagrożona bańką, ocenia Rob Arnott, założyciel Research Affiliates, który udzielił wywiadu telewizji Bloomberg. Specjalista ku przestrodze przypomina przykład bańki internetowej, po której pęknięciu w marcu 2000 r. wskaźnik Nasdaq100 stracił 83 proc., a całość strat odrobił dopiero po 14 latach. Choć niektóre uczestniczące w ówczesnej bańce spółki, jak Microsoft czy Qualcomm, zdołały do tej pory poprawić rekordy sprzed dwóch dekad, to do tej pory na minusie są m.in. Cisco Systems czy Intel, a wiele innych wręcz zniknęło.

- Łączna kapitalizacja spółek FANMAG przekracza kapitalizację wszystkich pojedynczych rynków akcji, jeśli nie liczyć USA i Japonii. To zakłada, że te spółki będą dominować w swoich branżach i szybko się rozwijać w dającej się przewidzieć przyszłości – zauważa Rob Arnott.

Notowania grupy FANG umocniły się w ostatnich pięciu i pół roku blisko pięciokrotnie, co do złudzenia przypomina sześciokrotny wzrost indeksu Nasdaq100 w latach 1995-2000. Od 2013 r. stopa zwrotu z nich sięgnęła 1126 proc. i była 10-krotnie wyższa niż w przypadku szerokiego wskaźnika S&P500. W tych zwyżkach nie przeszkodziły nawet zawirowania polityczne, ryzyko postępowań antymonopolowych czy obawy o wzrost gospodarczy. W rezultacie inwestowanie w spółki FANG oraz w chińską grupę BAT (Alibaba, Baidu, Tencent) zyskało w ubiegłym roku miano najbardziej obleganej strategii inwestycyjnej w ankiecie Bank of America wśród zarządzających.

Według specjalisty liczenie na kontynuację silnego wzrostu w przypadku tak wielkich firm może okazać się naiwnością, jednak historia sprzed dwóch dekad wciąż nie musi się powtórzyć. W odróżnieniu od sytuacji z bańki internetowej, kiedy inwestorzy gorączkowo kupowali spółki na bardzo wczesnym stadium rozwoju, spółki uczestniczące w dzisiejszej hossie w większości przypadków wypracowują sowite zyski. Również wyceny są zbliżone do średnich dla S&P500, podczas gdy w bańce internetowej wskaźniki cena/zysk nierzadko przekraczały 100.

NYSE, Wall Street
fot. Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane