Na tym nie warto oszczędzać

WOJCIECH CHMIELARZ
17-10-2011, 00:00

Utrata danych, przerwy w pracy — archiwizacja i backup mogą uchronić przed wielotysięcznymi stratami.

Godzina 8 rano, status na Facebooku jednego ze znajomych: „Dziś w firmie pewna osoba w ramach »sprzątania SWOJEGO dysku« wywaliła w kosmos pół roku dokumentacji projektu unijnego z dysku sieciowego używanego przez kilkanaście osób. Teraz zespół dzieli się na tych, co robili sobie backupy, i tych, co od dziś będą robić backupy”. Brzmi znajomo?

Powodów utraty danych jest bez liku: pożar, awaria, powódź, spięcie, kradzież sprzętu czy w końcu, tak jak w powyższym przykładzie, ludzki błąd. Straty w związku z takim wydarzeniem mogą być bardzo poważne.

— Symulacja przeprowadzona przy użyciu naszego narzędzia dla firmy, która ma 160 komputerów, przy średniej płacy 5 tys. złotych brutto i rocznych przychodach 4 mln zł, pokazała, że koszty przestoju systemów i odzyskania utraconych danych, mogą być znaczące dla jej bilansu finansowego — wyniosłyby około 820 tys. złotych. Czas pracy przeznaczony na usuwanie awarii w systemach IT może wynieść nawet 80 godzin w roku — informuje Jerzy Janowski z Symantec Polska.

Polityka bezpieczeństwa

Jak uniknąć lub zminimalizować straty związane z utratą danych? Podstawą jest właściwa polityka backupu i archiwizacji dokumentów. Często standardy w tym zakresie wyznaczają regulacje branżowe lub przepisy prawa.

— Dla przykładu: przedsiębiorstwa z sektora bankowego czy telekomunikacyjnego przechowują kopie zapasowe od 1 do 3 miesięcy, a dodatkowo niektóre, np. z ostatniego miesiąca, są cyklicznie odkładane na rok — wskazuje Jerzy Janowski.

W archiwizacji dane zazwyczaj przechowuje się rok, ale w niektórych przypadkach ten czas wydłuża się do 5 lat lub wręcz bezterminowo.

— Polityka backupu/archiwizacji powinna obejmować analizę uwzględniającą akceptowalną utratę danych i dopuszczalny czas niedostępności systemów, jakie dane mają być poddawane backupowi/archiwizacji z wykorzystaniem jakich mechanizmów i według jakiego harmonogramu procedury wykonywania kopii zapasowych i odtwarzania — podpowiada Grzegorz Stachowicz, architekt rozwiązań infrastruktury IT z Qumak- Sekom.

Koszt wdrożenia takiej polityki zależy od rozmiarów i skomplikowania środowiska. Dla małych firm może to być kilka tysięcy złotych, a dla dużych nawet kilkaset tysięcy.

Dla mobilnych

Wielu pracowników rzadko pracuje dziś przy biurku. Ich codzienne narzędzia pracy to laptop i smartfon, a ważne pliki powstają podczas spotkań, konferencji czy biznesowych obiadów.

— Tradycyjne komputery i laptopy nie stanowią żadnego problemu. Klient może wykupić licencję typu Desktop Laptop Option, dzięki czemu zabezpieczy jednocześnie dwie maszyny jednego użytkownika. W przypadku urządzeń przenośnych — jak smartfony czy tablety — ich backupowanie to nadal nowość dla producentów oprogramowania. Ze względu na szybki rozwój takich urządzeń brakuje ujednoliconych standardów branżowych — mówi Jerzy Janowski.

Nie znaczy to, że nie ma metod zabezpieczenia firmowych danych na tych urządzeniach. Jedną z nich jest synchronizacja urządzeń przenośnych z komputerem, a następnie tworzenie kopii zapasowychtych danych poprzez dostępne już mechanizmy backupowania stacji roboczych.

Ratunek z zewnątrz

Nie zawsze trzeba jednak takie środowisko tworzyć w firmie. Coraz powszechniejsze i dostępniejsze są usługi backupu w tzw. chmurze. To rozwiązanie przeznaczone dla mikro— i małych firm. Backupowane dane są przesyłane na dyski zewnętrznego usługodawcy.

— Co miesiąc płaci się określoną kwotę za wykupioną usługę i zdefiniowane rozmiary miejsca dla kopii zapasowych. Istotne ograniczenia to pojemność, za której zwiększenie trzeba płacić dodatkowo, i odpowiednio szybkie łącza internetowe, by efektywnie wykonywać kopie zapasowe — wyjaśnia Grzegorz Stachowicz.

Przed wdrożeniem rozwiązania w tym modelu klienci powinni sprawdzić, jakie gwarancje zapewnia usługodawca, np. po jakim czasie w razie przestoju w centrum danych będzie mógł wznowić świadczenie usługi.

— W niektórych przypadkach rekomendujemy pozostanie przy tradycyjnym backupie nawet małychprzedsiębiorstw. Szczególnie, gdy wymagają tego prawo i normy branżowe lub gdy efektywność korzystania z wewnętrznego backupu jest wyższa niż w przypadku tworzenia kopii przez internet — mówi Jerzy Janowski.

Także prowadzenie firmowego archiwum można zlecić firmie zewnętrznej.

— Współpraca z firmą outsourcingową w przetwarzaniu wielu dokumentów gwarantuje przedsiębiorstwu znaczną redukcję kosztów. Eliminuje się wydatki związane z drukowaniem, przesyłaniem i powielaniem dokumentów. Przedsiębiorstwo oszczędza też czas i powierzchnię magazynową. Usprawnione zostają również procedury — dostęp do elektronicznych dokumentów ma większa liczba pracowników jednocześnie, dzięki czemu obsługa u klienta jest znacznie krótsza — przekonuje Bartosz Terlecki, wiceprezes ArchiDoc.

Bez względu na to, które rozwiązanie firma wybierze, trzeba pamiętać o jednym: na backupie i archiwizacji nie warto oszczędzać. Przedsiębiorcy dzielą się bowiem na tych, którzy robili backup, i na tych, którzy będą go robili. A lepiej należeć do tej pierwszej grupy.

Okiem eksperta

Ile to kosztuje

Galvin Chang

associate director of global product marketing, Infortrend Technology

Trudno oszacować koszt zbudowania środowiska backupowego w firmie, bo trzeba uwzględnić dodatkowy sprzęt, oprogramowanie, a także zasoby ludzkie. W dużej mierze zależy on od liczby danych objętych backupem, czasu, jaki jest potrzebny na zrobienie kopii i odtworzenie danych, oraz stopnia automatyzacji tych procesów. Sugerujemy firmom rozważenie w pierwszej kolejności kosztu utraty danych, a nie zbudowania systemu tworzenia kopii zapasowych. Sprzęt i oprogramowanie związane z tworzeniem backupu, np. pamięci masowe, są bardziej dostępne dla klientów. Poza tym koszt pojemności przeliczany na jeden gigabajt przestrzeni na taśmie i na dysku twardym jest niższy. W dodatku rozwiązania sprzętowe umożliwiają automatyczne szyfrowanie dysków w celu ich zabezpieczenia, a także większą automatyzację procesów backupowych w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH CHMIELARZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Na tym nie warto oszczędzać