NADAL PRZYBYWA CHĘTNYCH NA PRZELOTY CZARTEROWE

Artur Lisowski
opublikowano: 1999-11-24 00:00

NADAL PRZYBYWA CHĘTNYCH NA PRZELOTY CZARTEROWE

Delegując pracowników, firmy często wybierają transport autokarowy

Coraz więcej firm, wysyłając swoich pracowników za granicę, wynajmuje samolot. Na razie największą popularnością cieszy się jednak transport autokarowy. Najmniejsze zainteresowanie firm budzi kolej, głównie ze względu na niski poziom świadczonych usług.

Większość polskich firm, które wysyłają pracowników na konferencje, targi lub po prostu spotkania w interesach, korzysta z usług wyspecjalizowanych w organizowaniu takich podróży biur. Nadal jednak wiele przedsiębiorstw woli samodzielnie organizować takie wyjazdy.

Czartery ad hoc

Dla firm, którym zależy na czasie i komforcie podróży, najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie samolotu. Można tego dokonać w biurze czarterów Polskich Linii Lotniczych LOT.

— Czarter to lot na zamówienie, wykonywany w określonym czasie oraz warunkach. Wyróżniamy dwa rodzaje takich rejsów. Czartery turystyczne organizowane na życzenie touroperatorów oraz tzw. czartery ad hoc przygotowane są na indywidualne zamówienia. Samoloty wynajmują najczęściej firmy — wyjaśnia Jacek Lewandowski z biura czarterów Polskich Linii Lotniczych LOT.

Polski przewoźnik oferuje rejsy do wszystkich europejskich portów lotniczych.

— Przygotowujemy teraz naszą nową ofertę lotów czarterowych. Rozważamy możliwość rejsów do Meksyku, Dominikany, Brazylii i na Kubę. Wszystko zależy jednak od wyników prowadzonych badań — zaznacza Krzysztof Jaskot, dyrektor biura czarterów PLL LOT.

Biuro czarterów LOT-u dysponuje trzema nowymi samolotami: dwoma Boeingami 737/300 na 145 miejsc i jednym Boeingiem 737/400 na 147 miejsc.

— Zamówienia można składać za pomocą faksu lub e-maila. Należy tylko określić kierunek lotu i liczbę pasażerów Czarter ad hoc najlepiej zamówić miesiąc przed planowaną podróżą. Każdy rejs musi przecież uzyskać zgodę handlową i przewozową — radzi Jacek Lewandowski.

Cena przelotu zależy od długości trasy. Koszt przelotu w obie strony dla jednej osoby przy zapełnionym samolocie na trasach europejskich waha się od 600 do 1150 zł.

— Mamy taką zasadę, że płatności za przelot dokonuje się przed rejsem. Opłaty można uiszczać także w ratach — mówi Jacek Lewandowski

Na polskich lotniskach lądują także samoloty zagranicznych firm czarterowych, takich jak Nuveler czy Air Europa. Skorzystać z ich usług można jednak jedynie za pośrednictwem biur podróży.

— Za naszym pośrednictwem można wynająć samolot, takie zamówienie trzeba złożyć już pół roku przed planowaną podróżą — zaznacza Małgorzata Smolińska z biura podróży Ving.

Autobusy dominują

Tańszym i zdecydowanie najpopularniejszym środkiem transportu wynajmowanym przez firmy jest autokar.

— Jeżeli dziennie autokar pokonuje około 400 km, to średnia opłata za przejechanie jednego kilometra za granicą wynosi 3 zł. W Polsce, jeżeli autokar przejeżdża około 200 km dziennie, opłata ta wynosi prawie 2 zł za km. Jeżeli autokar musi stać na parkingu, opłata pobierana jest ryczałtem — dowodzi Andrzej Osiński, dyrektor eksploatacji autokarów firmy Orbis Transport.

W sezonie koszt wynajęcia takiego pojazdu jest trochę większy.

— Sezon trwa od czerwca do końca września. Zaliczamy do niego także okres Bożego Narodzenia i Nowego Roku, Boże Ciało oraz wszystkie dłuższe weekendy —podkreśla przedstawiciel firmy Orbis Transport.

Większość firm wynajmujących autokary oferuje swoim klientom nowe autobusy Mercedes, Scania lub Volvo.

— Nasze autokary wyposażone są w barek, wideo, klimatyzację. Oprócz dwóch kierowców i pilota w skład załogi może także wchodzić steward lub hostessa — wymienia Andrzej Osiński.

Większość wynajmujących autokary firm nie świadczy jednak usług cateringowych, które mogą być przydatne na dłuższych trasach.

— Nasi klienci mogą skorzystać z cateringu, jaki proponują Polskie Linie Lotnicze LOT — mówi Piotr Luberadzki z wynajmującej autobusy firmy Warmos.

Pojazd, którym pracownicy firmy udadzą się w podróż, należy zarezerwować dwa tygodnie przed planowanym wyjazdem. Dla pewności należałoby sprawdzić, czy przewoźnik ma koncesję na międzynarodowy transport drogowy, a autobus wyposażony jest w tachograf, który kontroluje pracę pojazdu podczas całej drogi. Urządzenie to bardzo ułatwia przyszłe rozliczenie kosztów podróży. Większość przedsiębiorstw woli korzystać z usług dużych firm przewozowych. W przypadku awarii pojazdu taki przewoźnik jest w stanie zapewnić zastępczy autokar.

Polskie Koleje Państwowe od niedawna dają swoim pasażerom możliwość wynajęcia wagonu.

— Koszt zależy od tego, czy jest on dołączony do pociągu pospiesznego czy ekspresu. Cena jednego miejsca w takim wagonie zależy od liczby osób, które będą nim jechały. Na liniach krajowych jak i zagranicznych, przy zakupie biletów zbiorowych można otrzymać nawet 30-proc. zniżkę — mówi Izabela Jabłańska z wydziału analiz i kształtowania cen PKP.

Według zapewnień PKP, zamiar wynajęcia wagonu trzeba zgłosić minimum 7 dni przez planowanym wyjazdem.

POJAZDY LUKSUSOWE: Nasze autokary wyposażone są w barek, wideo, klimatyzację. W pojeździe oprócz dwóch kierowców i pilota może znajdować się również steward lub hostessa — zachwala Andrzej Osiński, dyrektor eksploatacji autokarów firmy Orbis Transport. fot. Grzegorz Kawecki

WSKAŹNIK ZASOBNOŚCI: Coraz więcej firm korzysta z lotów czarterowych. Jest to związane z coraz lepszą sytuacją finansową tych podmiotów — mówi Krzysztof Jaskot, dyrektor biura czarterów PLL LOT. fot. Grzegorz Kawecki