Nadchodzą żniwa Cyfrowego Polsatu

KL
opublikowano: 2008-11-14 00:00

Cyfrowy Polsat nie obawia się spowolnienia z powodu kryzysu. Przeciwnie, recesja może sprzyjać platformie telewizyjnej.

Cyfrowy Polsat nie obawia się spowolnienia z powodu kryzysu. Przeciwnie, recesja może sprzyjać platformie telewizyjnej.

Już 2,4 mln abonentów ma Cyfrowy Polsat (największa platforma satelitarna w Polsce). Do końca roku może być ich ponad 2,7 mln. Pakiety telewizyjne sprzedają się jak świeże bułeczki.

— W ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyliśmy bazę klientów o 42 proc. — mówi Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

Wzrosła nie tylko liczba klientów, ale także ARPU, czyli średni miesięczny przychód na abonenta. I wygląda na to, że przyszłość będzie równie dobra. Polska ma jeden z najwyższych w Europie wskaźników dziennego czasu poświęcanego na oglądanie telewizji.

— Paradoksalnie spowolnienie gospodarcze może mieć nawet pozytywny wpływ na nasz rozwój — uważa Dominik Libicki.

Jego zdaniem, nawet gdy Polacy będą ubożeć, z telewizji zrezygnują w ostatniej kolejności. Na pierwszy ogień pójdą restauracje, wyjazdy zagraniczne, kino. Piotr Grzybowski z DI BRE Banku jest mniejszym optymistą.

— Spodziewam się, że 2009 r. będzie słabszy pod względem tempa wzrostu liczby abonentów niż 2008, tak jak ten rok jest już sporo słabszy od 2007 r. Rynek mimo niższej dynamiki będzie nadal się rozwijał — mówi analityk.

Ocenia, że w Polsce jest jeszcze 1,7-1,8 mln gospodarstw domowych do "zagospodarowania" przez operatorów płatnej telewizji, a pozyskiwanie ich będzie rozłożone na lata. Gospodarstwa, o których mowa, podzielą pomiędzy siebie platformy cyfrowe i w mniejszym stopniu telewizja internetowa.

Cyfrowy Polsat zwykle w czwartym kwartale pozyskuje tylu klientów, ile przez pierwsze trzy kwartały roku.

— Po pierwszych tygodniach kwartału spodziewamy się, że taka proporcja zostanie zachowana — mówi Dominik Libicki.

Do końca września Cyfrowy Polsat pozyskał 335 tys. abonentów. Spółka nie chwali się liczbą abonentów MVNO (wirtualnego operatora).

— Wyniki po dwóch miesiącach odpowiadają nakładom i prognozom — mówi enigmatycznie Dominik Libicki.

Dodaje, że Cyfrowy Polsat rozmawia z kilkoma podmiotami o MVNE, czyli udostępnianiu platformy firmom, które chcą działać jako operator wirtualny.