Najbardziej sezonowa branża w Polsce

Okres świąteczno-noworoczny odpowiada za 80 proc. obrotów w branży fajerwerków. - W Polsce jest wyjątkowa sezonowość - mówi w Pulsie Dnia Ireneusz Patynowski, prezes spółki Piromax zajmującej się produkcją i dystrybucją sztucznych ogni.

- Sylwester to tylko efekt końcowy. Kontraktowanie odbywa się przez cały rok - zaznacza Patynowski i dodaje, że pojawia się pewna nadzieja na "odsezonowanie" branży fajerwerkowej. - Zauważamy dynamikę wzrostową w takich kategoriach jak pirotechnika weselna, imprezowa, pokazy komunijne. Obserwujemy to zazwyczaj na początku maja i tu mamy dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży - mówi.

Szacunki mówią, że rocznie rynek fajerwerków wart jest ok. 520 mln zł. Zapotrzebowanie ze strony stałych odbiorców jest stosunkowo niewielkie. Ale jego zaletą jest właśnie to, że jest stałe. - To duże grupy odbiorców: wielbiciele paintballa, grupy kibicowskie, imprezy narodowe - wymienia Patynowski. 

Zdaniem Ireneusza Patynowskiego polskie firmy są bardzo dobrze oceniane za granicą i mimo stosunkowo niewielkiego doświadczenia rynkowego z powodzeniem konkurują z europejskimi potentatami. Jednak w Europie powstają tylko pomysły na nową pirotechnikę. - Produkcja jest w Chinach. Ich ceny są poza zasięgiem europejskim. Oczywiście są tu fabryki, zwłaszcza pirotechniki specjalistycznej, ale to jest promil rynku. U nas jest to trudne ze względu na przepisy i znikomą liczbę specjalistów, którzy potrafią wytworzyć te produkty. To jest w większości ręczna produkcja - wyjaśnia.

Ireneusza Patynowskiego pytamy też o:

- to czym polskie firmy prześcigają konkurencję w fajerwerkowym biznesie

- świadomość nabywców fajerwerków ich poprawnego odpalania

- stosunek przedstawicieli branży do kwestii ochrony zwierząt

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sołtys

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Najbardziej sezonowa branża w Polsce