Czytasz dzięki

Najmniejsi przodują w sięganiu po dotacje

opublikowano: 05-12-2019, 22:00

W konkursie Polskie Mosty Technologiczne najczęściej startują mikrusy. Największy apetyt mają na rynki Stanów Zjednoczonych i ZEA

To już pewne, że w przyszłym roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) ogłosi cztery nabory dla eksporterów. Pierwszy konkurs z programu Polskie Mosty Technologiczne (PMT) obejmie Chiny, Malezję i Meksyk. Następnie przedsiębiorcy będą mogli rozwinąć skrzydła w Singapurze, Arabii Saudyjskiej i Senegalu. Szansę na ekspansję dostaną również firmy mające apetyt na Kanadę, ZEA i Kazachstan. Natomiast w drugiej połowie 2020 r. przyjdzie czas na Kenię, Stany Zjednoczone i Tajwan.

Daniel Nowocin, prezes Medidesk, podkreśla, że najważniejsze w
konkursie jest wsparcie eksperckie, dzięki któremu wejście firmy na nowy rynek
staje się o wiele łatwiejsze.
Zobacz więcej

WIEDZA I KONTAKTY:

Daniel Nowocin, prezes Medidesk, podkreśla, że najważniejsze w konkursie jest wsparcie eksperckie, dzięki któremu wejście firmy na nowy rynek staje się o wiele łatwiejsze. Fot. Marek Wiśniewski

Amerykańskie marzenie

Najwięcej MŚP startujących w ubiegłorocznych konkursach rządowej agencji postawiło na podbój amerykańskiego rynku. Pior Szymczuk z PAIH podkreśla, że większość ich projektów wpisuje się w krajowe inteligentne specjalizacje (KIS).

— Przedsięwzięcia dotyczą innowacyjnych technologii w sektorach rolno-spożywczym i leśno–drzewnym. Sporo projektów wpisuje się też w takie KIS-y, jak zdrowe społeczeństwo i inteligentne sieci oraz technologie informacyjno-komunikacyjne. Produkty, które oferują nasi beneficjenci, mają duże szanse zaistnieć na nowych rynkach — ocenia Piotr Szymczuk.

Stawką w konkursie jest grant w wysokości 200 tys. zł i pomoc ekspertów w opracowaniu strategii ekspansji. Przedsiębiorcy korzystają z wiedzy i kontaktów biznesowych specjalistów działających w biurach zagranicznych PAIH.

PMT w praktyce

Beneficjentem PMT jest m.in. Daniel Nowocin, prezes Medidesk, spółki działającej w branży medycznej. Jest on pomysłodawcą aplikacji przeznaczonej do obsługi telefonicznych i e-mailowych zgłoszeń pacjentów szpitali i przychodni. Ponad dwa lata temu zaczął planować ekspansję zagraniczną swojej firmy.

— Była ona królikiem doświadczalnym, bo wystartowała w pierwszym naborze PMT, który obejmował m.in. Stany Zjednoczone. Dlaczego wybrałem ten kraj? Jest to największy rynek na świecie, jeśli chodzi o opiekę medyczną — opowiada Daniel Nowocin.

Podkreśla bezcenną współpracę z ekspertami PAIH.

— Dostawałem od nich konkretne i przydatne informacje. Dzięki temu wypełnienie wniosku o dofinansowanie nie było dla mnie wyzwaniem, czego nie mogę powiedzieć o konkursach organizowanych przez inne instytucje. Wniosek napisałem w jeden wieczór. Szybko też podpisałem umowę o wsparcie — zaznacza prezes Medidesk.

Lokalne biura

Zwraca uwagę, że bardzo pomocne w przygotowaniu projektu były spotkania ze specjalistami od rynku amerykańskiego, którzy byli również praktykami biznesu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dostałem od nich garść informacji, w tym m.in. o różnicach między prawem federalnym i stanowym, a także o zasadach tworzenia tam spółek. Ponadto na wyciągnięcie ręki miałem pracowników zagranicznego biura handlowego PAIH w Bostonie i Nowym Jorku — opowiada Daniel Nowocin.

Spółka mogła skorzystać też z pomocy konsula RP w Nowym Jorku.

— Utwierdził nas w przekonaniu, że oferowana przez nas aplikacja jest strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o rynek amerykański. Pomógł nam też w opracowaniu strategii ekspansji — podkreśla prezes Medidesk.

Chwali możliwość uzyskania zaliczki na opłacenie kosztów usług eksperckich obejmujących m.in. umowy prawne, badania rynku i analizę techniczną projektu.

— Dzięki współpracy z wieloma specjalistami spółka jest gotowa wejść na wszystkie rynki anglojęzyczne. Już teraz prowadzimy z przedstawicielami amerykańskich placówek leczniczych zaawansowane rozmowy dotyczące wdrożenia naszej aplikacji w pierwszym lub drugim kwartale 2020 r. — mówi z dumą Daniel Nowocin.

Przyznaje, że otrzymany grant w wysokości 200 tys. zł nie jest dużą kwotą, ale — jak dodaje — ważniejsze od niej jest wsparcie eksperckie, dzięki któremu wejście firmy na nowy rynek stanie się o wiele łatwiejsze. Pozytywnie o projekcie PMT mówi też Piotr Góralczyk, prezes Unified API Technology Sandbox. Spółka stworzyła system informatyczny, który pozwala na automatyzację procesów bankowych. Współpracuje m.in. z firmami pożyczkowymi i sprawdza, jak ich klienci spłacają zadłużenie. Specjalizuje się też w kategoryzowaniu transakcji bankowych.

— Nasz projekt był oczkiem w głowie PAIH. Eksperci wspierali nas na każdym etapie przedsięwzięcia. Mają nietypowe podejście do przedsiębiorców — w porównaniu z innymi instytucjami państwowymi, które udzielają dotacji. Stoją po prostu frontem do firm i podchodzą elastycznie do projektów. Przedsiębiorca ma możliwość modyfikowania budżetu i wskaźników przedsięwzięcia. Poza tym PAIH udostępnia zagraniczne kontakty biznesowe z szefami liczących się firm w danej branży — wylicza Piotr Góralczyk.

Obaj przedsiębiorcy przyznają, że wyzwaniem dla beneficjentów PMT może okazać się rozliczenie projektów. Dlatego radzą, aby korzystać w tym zakresie z pomocy specjalistów.

Sprawdź program warsztatu "Finanse dla Zarządów", 26 marca 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane