Najtańsza jest zaoszczędzona energia

opublikowano: 27-02-2019, 22:00

Idea ograniczania zużycia zamiast zwiększania produkcji ciepła i prądu zyskuje na polpularności.

Oszczędzanie i lepsze wykorzystanie energii, to najprostszy sposób na rozwiązanie naszych problemów energetycznych i klimatycznych. Takie rozwiązanie jest również najszybsze, bo budowa bloku gazowego, to co najmniej 4 lata, budowa elektrowni węglowej — 6 lat (jeśli wszystko idzie sprawnie, bez poślizgów). Tymczasem wprowadzenie rozwiązań pozwalających na pełne wykorzystanie posiadanych już mocy wytwórczych pozwalałoby na oszczędność kilku gigawatów mocy, czyli takiej mocy, jaką ma dać cały polski program energetyki jądrowej.

Dziurawe domy

W ciągu ostatnich 10 lat w Polsce dokonał się ogromny postęp w dziedzinie zwiększania efektywności energetycznej. Jednak to wcale nie znaczy, że możemy spocząć na laurach. Najwięcej zrobił przemysł i samorządy. Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) szacuje, że poprzez optymalizację procesów i infrastruktury przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii w polskim przemyśle można zwiększyć efektywność energetyczną nawet o 18 proc. Największy potencjał dostrzega się dzisiaj w budownictwie, w milionach nieocieplonych domów. Struktura zużycia energii gospodarstw domowych wskazuje, że najwięcej można zaoszczędzić na ogrzewaniu i przygotowaniu ciepłej wody użytkowej. Wzrost cen energii zmusi nie tylko większe, lecz także mniejsze firmy do poszukiwania rozwiązań obniżających koszty energii. Podobnie będzie w samorządach — coraz mniejsze gminy będą zainteresowane np. wymianą oświetlenia czy instalacją czujników ruchu.

Dopłaty do „elektryków”

Olbrzymi wpływ na efektywność energetyczną, a także na stan powietrza ma jakość wykorzystywanych w kraju pojazdów. Na tym polu, na tle innych krajów Europy, wypadamy bardzo źle. Prze lata sprowadzaliśmy do Polski setki tysięcy pojazdów z bogatszych krajów Unii. Wiele z nich nadal jeździ po naszych drogach. Często mają usunięte filtry cząstek stałych, bo ich naprawa dla obecnych właścicieli jest za droga.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2018 r. w Unii Europejskiej sprzedano 301,8 tys. osobowych pojazdów elektrycznych — najwięcej w Niemczech. To o 38,2 proc. więcej niż w roku 2017. Tymczasem w Polsce sprzedano 1,3 tys. samochodów całkowicie elektrycznych i hybryd plug-in. Z raportu „Polish EV Outlook 2019” opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firmę doradczą Frost & Sullivan wynika, że w Polsce na 1,6 mln zarejestrowanych samochodów w roku 2018 tylko 40 proc. to auta nowe. Komisja Europejska zgodziła się w grudniu 2018 r. na wprowadzenie przez Polskę korzystnej amortyzacji i zwolnienia z akcyzy przy zakupie pojazdów elektrycznych. Najbliższe miesiące pokażą, czy to wystarczy aby szybko wzrosła liczba samochodów zero- i niskoemisyjnych na polskich drogach. Powoli poprawia się też infrastruktura. Dziś w kraju jest 845 publicznie dostępnych punktów ładowania.

Dobre praktyki

O rosnącym znaczeniu zagadnień związanych z podnoszeniem efektywności energetycznej świadczy także zwiększanie liczby imprez stwarzających okazję do dyskusji na jej temat. Jedną z nich są branżowe targi Enex i Enex Nowa Energia, organizowane w Kielcach. Na rozpoczętej wczoraj, dwudniowej imprezie, prawie 90 firm pokazuje innowacyjne rozwiązania — od paneli fotowoltaicznych przez urządzenia magazynujące energię po stacje szybkiego ładowania. Są także firmy prezentujące rozwiązania służące szeroko pojętej ochronie środowiska.

— Podczas targów odbędzie się bardzo duża konferencja, której uczestnicy będą mogli poznać dobre praktyki związane z podnoszeniem efektywności energetycznej, projekty poprawy jakości powietrza i walki ze smogiem. Będzie też można dowiedzieć się o aspektach prawnych i zasadach programu „Czyste Powietrze” — mówi dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Podnoszenie efektywności energetycznej, traktowane przez lata jako konieczność, dziś coraz częściej postrzegane jest jako szansa na optymalizację działania i zapewnienie sobie oszczędności, a to oznacza podnoszenie konkurencyjności firm lub atrakcyjności miast.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy