Największe bariery hamujące rozwój MSP

12-12-2016, 22:00

Brak precyzyjnego planowania, nieumiejętne delegowanie zadań, nieudolne zarządzanie sprzedażą — to główne przeszkody utrudniające wzrost firm.

Do października 2016 r. w Polsce w systemie KRS zarejestrowano ponad 43 tys. firm, czyli o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym — wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. Przedsiębiorcy chętnie zakładają nowe działalności gospodarcze, ale podczas ich prowadzenia borykają się z wieloma trudnościami — związanymi nie tylko z przepisami prawno-podatkowymi, ale także problemami wewnątrz firmy. Eksperci Banku Zachodniego WBK zwracają uwagą na trzy przeszkody, które pojawiają się szczególnie często: brak precyzyjnego planowania, nieumiejętne delegowanie zadań oraz nieudolne zarządzanie sprzedażą.

Zobacz więcej

Pixaby CC0 Public Domain

— Sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo istotny z punktu widzenia rozwoju polskiej gospodarki, gdyż ma znaczący udział w generowaniu PKB. Dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wskazują, że firmy tworzą 73 proc. PKB, w tym same MSP generują 48,5 proc. tego wskaźnika. Dlatego tak istotne jest, aby dobrze identyfikować główne bariery rozwoju tego sektora i starać się im zaradzić. Mali i średni przedsiębiorcy pokazują, że problemy te są często uniwersalne. Z jednej strony, w dużym stopniu zależą od otoczenia społeczno-gospodarczego oraz branży, w której działa firma. Z drugiej zaś często są wynikiem czynników wewnętrznych — komentuje Wojciech Dembiński, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Banku Zachodnim WBK.

Tracą świeże spojrzenie

Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy często bardzo krótkowzrocznie patrzą na swój biznes. Skupiają się wyłącznie na zysku i nieumiejętnie delegują zadania. Brakuje im długoterminowych strategii. Szczególnie dużym problemem jest powielanie schematów, które w przeszłości działały, ale dziś są już nieaktualne.

— Problemem polskich przedsiębiorców jest to, że w pewnym momencie prowadzenia własnego biznesu tracą świeże spojrzenie. Zaczynają prowadzić swoją działalność, opierając się wyłącznie na tym, co kiedyś działało. Często też angażują się w detale związane z rodzajem prowadzonej działalności i skupiając się na nich, tracą z oczu globalne trendy. A to właśnie otwarta głowa i świeże spojrzenie są cechami dobrego przedsiębiorcy — podkreśla Arkadiusz Mierzwa, prowadzący program „Firmowe Ewolucje”.

Problemy z zarządzaniem

Największym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, przede wszystkim rozwijających działalność, jest sprawne zarządzanie firmą. Nie potrafią oni rozdzielać obowiązków czy zaplanować, jak powinna wyglądać struktura firmy. Mają również problem z delegowaniem obowiązków i ich rozdzielaniem. Często bywa tak, że ze względu na nadmiar zadań dział obsługi klienta lub marketing wykonuje działania zupełnie niezwiązane ze swoim podstawowym biznesem. To spory błąd, który może spowodować liczne problemy — Polscy przedsiębiorcy są pod wieloma względami wyjątkowi. To, co jest ich szczególnym wyróżnikiem, to determinacja w prowadzeniu swoich biznesów i kreatywność w identyfikowaniu nowych okazji biznesowych. Czasem brakuje im jednak perspektywy zewnętrznej w ocenie problemów oraz kompleksowego wsparcia, w różnych aspektach prowadzenia działalności — zauważa Wojciech Dembiński.

Stwórz plan na lata

Zysk firmy wynika nie tylko ze sprzedaży. Przedsiębiorcy muszą pamiętać o inwestowaniu w rozwój, długoterminowych planach rozszerzenia działalności czy obserwowaniu trendów pojawiających się na rynku. Warto pamiętać także o tym, że obecnie na rynku jest dostępnych wiele instrumentów finansowych skierowanych do MSP. Podstawowy to kredyt obrotowy, który najczęściej służy do zachowania płynności finansowej przedsiębiorstwa. Fundusze można przeznaczyć na dowolny cel. Rozwiązaniem, które cieszy się rosnącą popularnością w sektorze MSP, jest leasing — dzięki niemu przedsiębiorca może korzystać z wybranego środka trwałego bez konieczności zakupu na własność, a przy okazji uzyskać znaczne korzyści podatkowe. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Największe bariery hamujące rozwój MSP