W trzecim spotkaniu z cyklu „Akademia Przedsiębiorcy: Zatory płatnicze w firmie — jak sobie z tym radzić?”, zorganizowanym przez „PB’’ i Kredyt Bank w Poznaniu wzięło udział 125 przedsiębiorców z sektora MSP. Dowiedzieli się m.in. tego, co jest źródłem opóźnień płatniczych i jak z nimi walczyć.
— Zatory płatnicze ograniczają inwestycje firm i sprzyjają ich upadłościom — mówił dr Jakub Borowski, główny ekonomista Kredyt Banku. Jego zdaniem, trudna sytuacja finansowa przedsiębiorców wynika m.in. z mniejszego zapotrzebowania na polskie produkty ze strony krajów strefy euro.
— Wpłynęło ono na spadek produkcji komputerów, wyrobów elektrycznych, elektronicznych i optycznych o 1,8 proc. W przypadku pozostałych wyrobów, w tym mebli, było to 3,5 proc., a sprzętu transportowego — 13,1 proc. — wyliczał ekonomista Kredyt Banku. Portfele polskich przedsiębiorców ucierpiały też na skutek spowolnienia w budownictwie.
— Produkcja metali i metalowych wyrobów gotowych zmniejszyła się o 1,2 proc. Dla drewna i wyrobów z drewna oraz korka spadek wyniósł 2,1 proc., dla wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych — 2,3 proc., a wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych — 3,8 proc. — mówił dr Jakub Borowski. Utrudniony dostęp do gotówki dla wielu firm okazał się tragiczny w skutkach.
— W 2011 r. 3535 przedsiębiorstw złożyło wnioski o upadłość. Sądy ogłosiły ją w 757 przypadkach. W pierwszych trzech kwartałach 2012 r. liczba bankructw wzrosła o 20,3 proc. — tłumaczył Konrad Klimek, zastępca dyrektora handlowego ds. faktoringu w firmie Coface Poland.
Według ekspertów, szanse na utrzymanie się na rynku w trudnych czasach może zwiększyć zastosowanie odpowiedniej strategii w ściąganiu należności. Jak powinna wyglądać komunikacja z osobą zalegającą z zapłatą mówił, m.in. Maciej Kałużniak, trener biznesu i ekspert ds. zarządzania należnościami w Krajowym Rejestrze Długów.
— Rozmawiając z dłużnikiem, nie wolno używać obraźliwych słów ani straszyć go użyciem siły fizycznej. Trzeba być stanowczym,ale grzecznym — mówił ekspert KRD. Jego zdaniem, do celu przybliża także „nierzucanie słów na wiatr”. Konsekwencja w działaniu to klucz do sukcesu także według Sebastiana Kotowa, wiceprezesa firmy Brian Tracy International.
— Nierzetelnego klienta należy odesłać do konkurencji, a produktu nie oferować komuś, kto może nie zapłacić — tłumaczył Sebastian Kotow.
Jak zaznaczali eksperci, prowadzenie własnego biznesu wiąże się z zasadami, których należy przestrzegać bez względu na aktualną sytuację rynkową.
— Trzeba umieć prognozować, a w sytuacjach kryzysowych pokazywać determinację i konkretne działania naprawcze — przekonywał Łukasz Misiewicz, dyrektor biura restrukturyzacji Kredyt Banku.