Nazwiska, prestiż i pieniądze

Witold Grabik
opublikowano: 2004-08-09 00:00

Wizyty światowego formatu osobistości to nie tylko okazja do wymiany doświadczeń na temat globalnej gospodarki, ale możliwość skutecznej promocji firmy.

Trzy lata temu „Puls Biznesu” wprowadził na polski rynek biznesu, polityki i mediów zupełnie nową jakość — zaprosił na komercyjny odczyt 42. prezydenta USA, Billa Clintona. Zorganizowane w maju 2001 r. seminarium pod hasłem „Świat i Polska w dobie globalizacji” było spektakularnym wydarzeniem i przyciągnęło tuzy polskiego świata biznesu i polityki.

Wydawca „Pulsu Biznesu”, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, postanowił kontynuować dobrze przyjęty cykl spotkań ze światowego formatu osobistościami, których decyzje niejednokrotnie wpływały na rytm i kierunek globalnej gospodarki.

Takim człowiekiem niewątpliwie jest Al Gore — były wiceprezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki, który na zaproszenie „Pulsu Biznesu” weźmie udział w specjalnej konferencji, poświęconej perspektywom rozwoju światowego i rodzimego rynku informatycznego. Odbędzie się ona 16 września w hotelu Marriott.

Makrowymiana

Trzy poprzednie seminaria zorganizowane przez „Puls Biznesu” okazały się sukcesem. Pozwoliły zgromadzić czołowych przedstawicieli polskiej polityki i biznesu i dały unikalną możliwość wymiany poglądów i doświadczeń ludziom, którzy są animatorami wydarzeń gospodarczych i politycznych w makroskali.

Organizowanie tego typu „imprez” jest na Zachodzie praktykowane od dziesiątków lat i wpisane w krajobraz sceny biznesowej. To nie tylko okazja do pokazania się w gronie nobilitowanych osobistości. Dzięki wiedzy, dorobkowi i pozycji uczestników takich spotkań na szczycie można w merytoryczny sposób skonfrontować doświadczenia dotyczące poszczególnych sfer życia gospodarczego i politycznego.

Wizyta Billa Clintona pozwoliła spojrzeć na polską rzeczywistość przez pryzmat wiedzy człowieka, który nie tylko obserwował procesy globalne, ale je współtworzył. Z Robertem F. Kennedym, pełnomocnikiem rządu USA ds. ochrony zasobów naturalnych, krajowi politycy i biznesmeni mieli szansę spotkać się w lutym 2002 r. Również dzięki staraniom „Pulsu Biznesu” jesienią 2002 r. odbyła się przy okazji targów „Twoje pieniądze” konferencja, na której swój wykład dał Steve Forbes — wydawca wpływowego „Forbes Magazine”.

Niedoceniane narzędzie

— Komercyjne odczyty organizowane są w naszym kraju niezwykle rzadko. Zaproszenie osoby o międzynarodowej sławie, specjalisty i zarazem przywódcy jest nie tylko pretekstem do spotkań w gronie wysoko postawionych osobistości biznesu, nauki czy polityki, ale też niezwykle skutecznym narzędziem promocyjnym — mówi Bartłomiej Gola, prezes Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego.

Już dzisiaj można mieć pewność, że wizyta w Polsce wiceprezydenta USA, Ala Gore’a, będzie wydarzeniem, które, tak jak i poprzednie seminaria, skupi na sobie uwagę zarówno biznesmenów, polityków, jak i mediów.

Ktoś może jednak zapytać, po co robione są tego typu „eventy” i czy nie lepiej wydać niemałe w końcu pieniądze na inny rodzaj kampanii promocyjnej?

— Trudno znaleźć lepsze narzędzie marketingowe dla pewnego rodzaju firm, niż właśnie „eventy” połączone z zaproszeniem znanej osobistości. Z punktu widzenia wydawnictwa, które organizuje takie przedsięwzięcie, rozgłos, który mu towarzyszy, i skojarzenia, które wywołuje, pozwalają zdobyć pozycję medium opiniotwórczego, pośrednika w transferze międzynarodowego know-how. Natomiast z punktu widzenia sponsorów imprezy i jej patronów medialnych ważne jest, by uczestnictwo w tego rodzaju imprezie nie było jednorazowym działaniem, ale wpisywało się w określoną strategię budowania wizerunku — podkreśla Bartłomiej Gola.

B2B i nisze rynkowe

Po raz trzeci głównym sponsorem organizowanego przez „Puls Biznesu” seminarium jest Polska Telefonia Cyfrowa, operator największej polskiej sieci komórkowej Era.

— Dostęp do wiedzy ekonomicznej staje się dla polskiego menedżera kluczowym aspektem prowadzenia biznesu. Partnerstwo w wizycie Ala Gore’a w Polsce jest naturalną kontynuacją wcześniejszych unikatowych projektów realizowanych wspólnie z „PB”. Wyraźne podkreślenie relacji partnerskich, zwłaszcza na rynku business-to-business, umożliwia budowanie unikalnych więzi z klientem. Wrześniowa dyskusja z Alem Gore’em na temat rozwoju nowych technologii oraz ich wpływu na przyszłość gospodarki, zarówno w skali mikro jak i makro, pozwoli polskim menedżerom lepiej zrozumieć potrzeby konsumentów, odnaleźć właściwe metody konkurencji oraz najbardziej wartościowe nisze na rynku — ocenia Łukasz Korziński, kierownik sekcji komunikacji B2B i sponsoringu Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Al Gore wygłosi 16 września półtoragodzinny wykład, którego tematem będzie „Przyszłość gospodarki — komunikacja i technologia we współczesnym świecie”. O teleinformatyce i jej związkach ze środowiskiem gospodarczym mówił będzie nie kto inny, tylko człowiek, który spopularyzował termin „infostrada”. Al Gore był jedną z osób odpowiedzialnych za pozyskiwanie funduszy na projekt, z którego później powstał internet. Uczestniczył też w tworzeniu standardów i przepisów w zakresie bezpieczeństwa i prywatności w wirtualnej sieci.

Jako kluczowa postać w najbliższym otoczeniu prezydenta Clintona, Al Gore był współtwórcą najdłuższego w historii Stanów Zjednoczonych okresu wzrostu gospodarczego.

Kluczowe pytania

Na konferencji wypowiadać się też będą prezesi największych polskich spółek branży informatycznej i telekomunikacyjnej oraz niezależni eksperci rynku IT, a także przedstawiciele rządu RP, odpowiedzialni za nadzór i rozwój tych sektorów. Swój udział już zapowiedziały m.in. takie firmy, jak: Prokom Software, Hewlett-Packard Polska, Microsoft Polska, Computerland, KPMG, Sun Microsystems Polska, Citrix Systems, Cisco, Computer Associates, NextiraOne czy kancelarie prawne Baker & McKenzie i Salans.

Co zmieni się w rozwiązaniach informatycznych za 5-10 lat? Czy informatyzacja firm to konieczność czy kosztowny kaprys? Czy informatyczne systemy wspomagające zarządzanie pomagają jeszcze w osiąganiu przewagi konkurencyjnej? Czy offset przy zakupie uzbrojenia dla polskiej armii spowoduje nagły rozkwit polskiej branży IT? Dlaczego społeczeństwa Europy nie potrafią doścignąć USA w upowszechnianiu nowoczesnych technologii?

Na te i inne, równie palące pytania poszukiwać będą odpowiedzi uczestnicy konferencji.

Wizyta Ala Gore’a wspierana będzie intensywną kampanią informacyjno-reklamową przed wydarzeniem i po nim. Oprócz „Pulsu Biznesu” w kampanię zaangażowani zostaną patroni medialni. Główni to: „Wprost”, „BusinessWeek”, Polskie Radio, firma outdoorowa Stroer oraz dystrybutor prasy Ruch.