NCC MA OCHOTĘ NA KIELECKI EXBUD
Szwedzi będą budować część autostrady z Nowego Tomyśla do Konina
OBOPÓLNE KORZYŚCI: Skandynawski koncern NCC (z prawej wiceprezes Jan Tojkander) rozważa przejęcie Exbudu, kierowanego przez Witolda Zaraskę. Dzięki połączeniu sił obie firmy zwiększą swoje szanse na budowę polskich autostrad. fot. ARC
NCC, lider skandynawskiego rynku dewelopersko- -budowlanego, zamierza kupić akcje kieleckiego Exbudu. Kielecki holding potrzebuje silnego inwestora, który wzmocni jego pozycję na rynku budownictwa drogowego oraz energetycznym.
Jan Tojkander, wiceprezes NCC, szwedzkiej firmy dewelopersko- -budowlanej, deklaruje, że spółka zamierza współpracować z polskimi przedsiębiorstwami przy budowie autostrady A-2. Szwedzi zamierzają uczestniczyć w przetargach na budowę także innych polskich autostrad. Aby móc konkurować z austriackim Strabag Bau Holding, który lada dzień przejmie część akcji stołecznego Dromexu, NCC musi wzmocnić swoją pozycję na polskim rynku.
Nieoficjalnie mówi się, że Szwedzi zamierzają kupić akcje kieleckiego Exbudu. Jakim pakietem są zainteresowani — na razie nie wiadomo.
Jan Tojkander nie potwierdza ani nie zaprzecza tym informacjom, podkreśla, że na razie nie ma o czym rozmawiać.
Witold Zaraska, szef Exbudu jest na urlopie. Natomiast Grzegorz Oberda, dyrektor ds. PR w kieleckiej spółce, twierdzi lakonicznie, że kielecka firma nie prowadzi obecnie rozmów z NCC.
Energetyczny filar
Akcjonariat Exbudu jest bardzo rozproszony. Pierwsze skrzypce grają w nim Bankers Trust (a za jego pośrednictwem posiadacze GDR-ów) i zachodnie fundusze inwestycyjne. Sporym udziałowcem swojej firmy jest też prezes Witold Zaraska.
Tymczasem kieleckiemu holdingowi bardzo przydałby się zagraniczny partner branżowy. Przede wszystkim po to, by wzmocnić jego pozycję na rynku energetycznym. Na nim bowiem Exbudowi jest coraz trudniej konkurować z Elektrimem. Szwedzka spółka buduje natomiast wspólnie z Energopolem kabel energetyczny ze Słupska do Szwecji.
NCC wzmocniłby też pozycję Exbudu wobec konkurenta w budowie dróg i mostów — Mostostalu Warszawa, który jako inwestora pozyskał hiszpańską Accionę. Sam Exbud nadal walczy o kontrolę nad Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych.
Silne zaangażowanie
Szwedzka firma zainwestowała już w Polsce 400 mln zł. Tyle kosztowało przygotowanie do realizacji kontraktów autostradowych.
W przyszłym roku NCC rozpocznie budowę autostrady A-2 (Świecko-Stryków). Najpierw będzie modernizowany odcinek z Wrześni do Konina, później z Nowego Tomyśla do Komornik.
Oprócz NCC wykonawcami trasy będą Strabag International (oddział niemieckiej Strabag AG), Transroute International, austriacki Strabag Bau Holding, Strabag Ěsterreich, Teerbau i włoskie Impregilo. Zagraniczne spółki zbudują blisko jedną czwartą autostrady A-2.
Na razie nie wiadomo, które odcinki drogi zbuduje szwedzka spółka i jak duże środki może zarobić na A-2. Szacuje się jedynie, że całkowity koszt wykonania i przystosowania do eksploatacji autostrady z Nowego Tomyśla do Konina wyniesie 960 mln euro (4 mld zł).