Korzenie konfliktu sięgają grudnia zeszłego roku, kiedy to nagłośniono tzw. aferę hakerską. Firma SPS Mieczkowski oraz grupa Dragon Sector oskarżyły Newag o celowe wprowadzenie do oprogramowania pociągów mechanizmów mających blokować ich działanie w wyznaczonych momentach.
Według krytyków działania te miały utrudniać pracę niezależnych serwisów i wymuszać korzystanie wyłącznie z usług producenta. Newag od początku stanowczo odrzucał te zarzuty, określając je jako bezzasadne.
Mimo upływu czasu wciąż brak sądowego rozstrzygnięcia w tej sprawie. Działania posłanki Pauliny Matysiak, takie jak organizowanie spotkań w Sejmie oraz składanie zawiadomień do UOKiK, zaostrzyły spór z producentem pociągów.
Dziś rano odbyła się komisja infrastruktury. Temat zgłoszony przeze mnie do planu pracy: Informacja na temat problemów z pociągami Impuls firmy Newag SA.
— Paulina Matysiak 🇵🇱🇺🇦 (@PolaMatysiak) November 21, 2024
Informacje przedstawili Minister Infrastruktury, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i… pic.twitter.com/4KhmaN8Akk
Poniżej publikujemy fragment oświadczenia firmy Newag:
„Od ponad roku firma Newag pozostaje w konflikcie biznesowym z SPS Mieczkowski dotyczącym odpowiedzialności za usterki pociągów Impuls. Sprawa jest skomplikowana, postępowanie prowadzi Prokuratura, zaangażowane są służby specjalne, a w sądzie rozpatrywane są wzajemne pozwy.
Nasze oburzenie budzi zaangażowanie posłanki Pauliny Matysiak, która zamiast zachować neutralność, otwarcie wspiera SPS Mieczkowski. Jej działania, w tym organizowanie spotkań w Sejmie z udziałem przedstawicieli tej firmy i wynajętych hakerów, stwarzają przestrzeń do promowania jednej strony sporu.
Wobec takich działań złożyliśmy pozew o ochronę dóbr osobistych, ponieważ dalsze naruszanie reputacji Newag jest dla nas nieakceptowalne. Apelujemy o obiektywizm i poszanowanie procedur prawnych w tej sprawie”.