Nextbike nie pedałuje sam

Spółka portfelowa Larqa wygrywa kolejne przetargi i roztacza wizję dużych zysków. Szyki mogą jej pokrzyżować rywale z Francji i Austrii

Po wielomiesięcznych bojach i podchodach prawnych, Nextbike, spółka zależna giełdowego Larqa, dopięła swego, wygrywając przetarg w Łodzi. Tym samym lider wśród operatorów systemów rowerów miejskich ma już około 90 proc. polskiego rynku, w sumie 6,1 tys. rowerów. Pozostały tysiąc jeździ u kilku mniejszych operatorów. Rozstrzygnięcie w Łodzi oznacza, że zaciekle walczący o kontrakt BikeU z potężnej grupy kapitałowej Egis (ma już systemy w Szczecinie, Bydgoszczy i Bielsku-Białej) wciąż nie zdobył swojego pierwszego, dużego miasta.

ŁÓDŹ TO NIE WSZYSTKO:
Zobacz więcej

ŁÓDŹ TO NIE WSZYSTKO:

Nextbike, którym kieruje Tomasz Wojtkiewicz, mierzy wysoko. Jednak zachodni konkurenci już wiedzą, że w Polsce da się zbudować duże i rentowne systemy. I liczą na to, że prędzej czy później złamią dominację spółki portfelowej Larqa. ARC

— Nie zmieniamy strategii, będziemy starać się kolejne kontrakty. Wierzymy, że znajdą się miasta w Polsce zainteresowane systemami rowerów na najwyższym poziomie — zastrzega Krzysztof Bernatowicz, prezes Egis Projects Polska. Ostatecznie to Egis złożył najwyższą ofertę w łódzkim przetargu, którego zwycięzcę — na wskutek protestów — zmieniano czterokrotnie.

Kij w szprychy

Niższą niż zwycięskie 12,3 mln zł za czteroletni kontrakt zaoferował Romet Rental, który w zeszłym roku przejął operatora systemów w Rzeszowie i Toruniu.

— Będziemy brali udział w kolejnych przetargach na kompleksową obsługę miejskich stacji rowerowych. Jesteśmy do tego przedsięwzięcia strategicznie, organizacyjnie i wykonawczo dobrze przygotowani — zapowiada Wiesław Grzyb, prezes Arcus & Romet Group, właściciela Romet Rental.

Jednak jak dowiedzieliśmy się w łódzkim magistracie i jak wynika z dokumentów przedstawionych przed Krajową Izbą Odwoławczą, włodarze Łodzi obawiali się, czy niska cena nie będzie oznaczać ryzyka kłopotów z uruchomieniem i utrzymaniem systemu. Efekt? Zasypali Romet Rental pytaniami związanymi m.in. ze szczegółowymi kalkulacjami finansowymi. Na część spółka nie odpowiedziała, przez co magistrat odrzucił ofertę producenta rowerów z Dębicy.

— Z naszego doświadczenia wynika, że instalacja systemu to zaledwie około 30 proc. kosztów. Reszta wydatków pojawia się później, przy utrzymaniu sieci rowerów miejskich. Stąd nawet mając skalę, wypracowane procesy i partnera reklamowego, nie byliśmy w stanie dać oferty takiej, jaką złożył Romet Rental — twierdzi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.

Szwajcarskie klimaty

Nextbike, który obecnie jest jednym z kluczowych aktywów Larqa, ma za sobą trudny rok. Opóźnienia w Łodzi oznaczały, że plany przebicia 20 mln zł przychodów spełzły na niczym.

— W tym roku urośniemy o 25 proc. — zapowiada Wojtkiewicz, choć w końcu roku lidera rowerów miejskich czeka kilka kluczowych rozstrzygnięć.

2015 r. Nextbike zakończył z 17 mln zł przychodu i prawie 5 mln zł EBITDA. Plan na 2016 r. to już 30 mln zł przychodu i znacznie ponad 10 mln zł EBITDA. Wedle prognoz, strumień pieniędzy z rowerów pod flagą biało-czerwoną dopiero wzbiera — do 2018 r. mają się rozstrzygnąć kontrakty warte łącznie nawet 100 mln zł. Jesienią Nextbike ma ogłosić nowego głównego partnera reklamowego (wygasa kontrakt z mBankiem), ale też być blisko odnowienia kontraktu w Warszawie. W tym roku do wygrania jest jeszcze kilka innych projektów, m.in. Poznań i rozbudowa systemów w Szczecinie, gdzie swojej pozycji bronić będzie BikeU. Największą niewiadomą jest przetarg w Krakowie, zakładający dostawę 1,2 tys. rowerów. Tu, obok dwójki adwersarzy z łódzkiego przetargu, pojawił się nowy, poważny konkurent. To austriacki Sycube, budujący m.in. projekt roweru publicznego obejmującego całą Szwajcarię.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nextbike nie pedałuje sam