NFC rewolucjonizuje marketing

  • Marta Bellon
15-05-2013, 00:00

Do 2015 r. na świecie ma być 863 mln komórek wyposażonych w moduł NFC — technologię, która mocno namiesza w marketingu.

Zakupy bez kolejek? Świat bez paragonów? Niezliczone sposoby interakcji z nośnikami reklamy zewnętrznej? To wszystko może stać się możliwe dzięki technologii NFC (Near Field Communication). Udowadniali to uczestnicy pierwszego w Polsce hackathonu Isobar Create Warsaw, czyli spotkania programistów, grafików i designerów, którzy w ostatni weekend w ciągu 30 godzin opracowywali, a następnie zaprezentowali te i inne przykłady zastosowania tej technologii.

Szybciej i wygodniej

NFC ułatwia interakcję urządzeń mobilnych niemal z każdym przedmiotem opatrzonym znacznikiem — tagiem, a także wzajemną interakcję telefonów komórkowych czy tabletów. Według szacunków Frost & Sullivan, do 2015 r. na świecie będą 863 mln telefonów komórkowych wyposażonych w moduł NFC, co będzie stanowić ponad 53 proc. całego rynku. Według prognoz całkowita wartość płatności dokonywanych za pośrednictwem NFC na całym świecie za dwa lata osiągnie już wartość ponad 111 mld EUR, a w samej tylko Unii Europejskiej — prawie 42 mld EUR. Potencjał tej technologii chcą wykorzystać najwięksi gracze, m.in. z branży finansowej i nowoczesnych technologii.

Warszawskiemu hackathonowi, zorganizowanemu przez agencję Hypermedia Isobar i firmę MasterCard, partnerowali: Procter & Gamble, LG Electronics Polska, Microsoft, AMS oraz fundusz IQ Partners. Nagrodzono cztery projekty i przyznano trzy wyróżnienia. W kategorii „Finanse” zwyciężył projekt Transistor, czyli system ułatwiający zakupy odzieżowe, eliminujący kolejki do kasy, w kategorii „In-store” nagrodę otrzymał SmartQueue — rozwiązanie uprzyjemniające konsumentom oczekiwanie w kolejkach w placówkach firm, a firmom umożliwiające lepsze zarządzanie obsługą klienta, w kategorii „Rozrywka” laureatem został Touch The Future, aplikacja pozwalająca tworzyć gry miejskie, a w kategorii „Reklama zewnętrzna” najlepsza okazała się Vizao — aplikacja zachęcająca odbiorców do interakcji z nośnikami reklamy zewnętrznej wyposażonymi w znaczniki NFC, umożliwiająca m.in. sterowanie grą na ekranie OOH (out of home) za pomocą smartfona.

Nieskończone możliwości

— Technologia NFC jest najbardziej rozpowszechniona w Azji. Na Zachodzie i w Polsce nie należy jeszcze do tych najpopularniejszych. Ważny krok w stronę jej upowszechnienia zrobił Google, który opracował aplikację MyWallet, wykorzystującą NFC. Europejscy operatorzy komórkowi zaczynają ją już stosować do płatności zbliżeniowych.

Jesteśmy teraz świadkami przełomowego momentu, w którym badania sprzedaży pokazują, że w 2012 r. sprzedanookoło 150 mln urządzeń z tagami NFC, a w 2014 r. ma być to już około 430 mln — mówi Jarosław Rzepecki, menedżer ds. marketingu mobilnego w agencji Isobar Mobile. Jak przekonują eksperci, główną przewagą NFC nad podobnymi technologiami jest jej użyteczność.

— Korzystanie z NFC nie wymaga pobrania żadnej aplikacji, jest zdecydowanie bardziej wygodne niż np. QR kody. Sama technologia to jednak 1/3 sukcesu. Najważniejsze jest jej zastosowanie — podkreśla Jarosław Rzepecki.

Ogromne możliwości zastosowania tej technologii są zwłaszcza w marketingu i sprzedaży. — Dzięki NFC możemy szybciej i łatwiej dokonać płatności, ale nie tylko. Technologia ta znacznie ułatwia przekazanie multimedialnych informacji. Np. właściciel komórki z NFC skanuje znacznik na produkcie spożywczym, dzięki czemu wyświetli się film z przepisem kulinarnym. Marki, które będą korzystały z tego typu rozwiązań, będą miały przewagę nad innymi. Konsumenci będą czuli się bezpieczniej, korzystając z tych produktów, bo już w sklepie dostaną odpowiedź na nurtujące ich pytania— tłumaczy Jarosław Rzepecki.

— Konsumenci są dzisiaj bardzo wymagający, coraz trudniej przykuć ich uwagę. NFC daje jednak markom niezliczone możliwości łączenia światów offline i online i angażowania odbiorców jak nigdy do tej pory — dodaje Krzysztof Andrzejczak, dyrektor zarządzający agencji Hypermedia Isobar.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / NFC rewolucjonizuje marketing