Nie brakuje kierowców, lecz kwalifikacji

Opr. Beata Trochymiak (wydawca portalu pracujwlogistyce.pl
opublikowano: 28-03-2013, 00:00

Czasy, kiedy ciężarówki stały na parkingach, bo brakowało kierowców, a kierowcy byli podkupowani przez konkurencję i wędrowali z firmy do firmy, raczej się skończyły.

Zapotrzebowanie firm przewozowych na kierowców jest wyjątkowo zmienne. Wpływ na wzrost i spadek zatrudnienia ma sezonowość w transporcie związana ze zmianą podaży i popytu na ładunki przeznaczone do przewozu. Obecnie obserwujemy spadek przewozów, a wraz z nim niewielką nadpodaż kierowców na rynku pracy.

Czasy, kiedy ciężarówki stały na parkingach, bo brakowało kierowców, a kierowcy byli podkupowani przez konkurencję i wędrowali z firmy do firmy, raczej się skończyły. Nie oznacza to jednak końca problemów z ich znalezieniem. Jak podkreślają przewoźnicy, nie brakuje rąk do pracy, ale kwalifikacji. Brak kompetentnych kierowców, którzy potrafią więcej, niż tylko trzymać kierownicę, to jeden z największych problemów polskich pracodawców w transporcie drogowym.

— Przedsiębiorcy oczekują od kierowców nie tylko wiedzy, jak prowadzić pojazd, ale również znajomości przepisów ustawy o transporcie drogowym, o czasie pracy kierowców, a także zasad prawidłowego zabezpieczania ładunku — wymienia Kornelia Lewandowska, prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Samo prawko to za mało

Osób, które mają prawo jazdy kategorii C, C+E, D nie brakuje, ale to nie wystarczy do pracy w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Zdobycie uprawnień jest kosztowne (około 7 tys. zł) i czasochłonne. Oprócz zdobycia prawa jazdy trzeba jeszcze przejść szkolenie kwalifikacyjne (18-letni kandydat na kierowcę zawodowego musi ukończyć szkolenie trwające 280 godzin i zdać egzamin z kwalifikacji wstępnej; osoba, która ukończyła 21 lat, musi uzyskać kwalifikację wstępną przyśpieszoną — 140 godzin).

Niestety, niewielu kandydatów na kierowców przechodzi ten proces, a poza tym w Polsce nie ma zbyt wiele firm szkoleniowych, które są w stanie zapewnić prawidłowe szkolenie. Brakuje też szkół zawodowych kształcących przyszłych kierowców — mechaników, a jak widać koszt zdobycia odpowiednich uprawnień jest wysoki i bez stosownych dotacji dostęp do nich jest bardzo ograniczony. Inną kwestią jest to, że kierowcy nie chcą się dokształcać na bieżąco, choćby śledzić zmian w prawie transportowym czy regulacjach dotyczących czasu pracy. Zawodowy kierowca powinien uczyć się cały czas. Raz na pięć lat musi przejść szkolenie okresowe.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zatrudnić i zatrzymać

Znaleźć i zatrudnić doświadczonego kierowcę to jedno, a drugie to zatrzymać go w firmie. Przewoźnicy na polskim rynku oferują coraz lepsze warunki pracy, a rotacja wśród kierowców z wieloletnim doświadczeniem jest niewielka. Zarobki kierowców samochodów dostawczych w krajowym transporcie drogowym towarów są zazwyczaj stałe i wynoszą, w zależności od regionu i firmy, od 1,8 do 3,5 tys. zł netto miesięcznie.

Z kolei przedsiębiorstwazatrudniające kierowców w transporcie międzynarodowym naliczają wynagrodzenie zależnie od liczby przejechanych kilometrów lub diety płaconej za każdy dzień pobytu poza granicami kraju. Zarobki wtedy wahają się od 5 do 7 tys. zł netto (za minimum 3 tygodnie pracy za granicą).

Niestety konkurencję stanowią firmy z Europy Zachodniej, które chętnie zatrudniają polskich kierowców. Na przykład niemieccy pracodawcy kuszą zarobkami w wysokości 1,6-1,7 tys. EUR netto i dietami za pracę w okolicach Berlina.

To praktycznie żadna odległość z Polski, dla kogoś kto mieszka w rejonach przy granicy z Niemcami.

— Pozytywne jest to, że kierowcy już nie tak chętnie migrują za granicę, wielu woli pracować dla rodzimych firm, które oferują coraz lepsze warunki pracy i płacy — komentuje Kornelia Lewandowska. Kierowcy, jak każda grupa zawodowa, cenią przede wszystkim ciągłość i pewność zatrudnienia, przejrzystość systemu wynagrodzeń oraz przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy.

Z kolei pracodawcy też mają wymagania. Lista warunków stawianych kandydatom na stanowisko kierowcy międzynarodowego jest długa, obejmuje nie tylko uprawnienia, ale także inne kompetencje, które są szczególnie istotne w tej pracy. Poza prawem jazdy C+E, kursem kwalifikacji i minimum dwuletnim doświadczeniem ważna jest znajomość języków obcych oraz osobowość, uczciwość i motywacja do pracy przy wysokich wymaganiach klienta.

Dzisiaj klienci życzą sobie nie tylko terminowości dostaw, ale także wysokiej kultury osobistej i otwartości na współpracę. Jak mówią niektórzy transportowcy: jest to zawód dla pasjonatów, którzy kochają trudne warunki pracy i są z nich zadowoleni.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Opr. Beata Trochymiak (wydawca portalu pracujwlogistyce.pl

Polecane