Nie daj odesłać się z kwitkiem

Magdalena Martynowska
opublikowano: 15-02-2010, 00:00

Przedsiębiorcy, którzy nigdy nie korzystali z faktoringu i rozważają taką możliwość, najczęściej zadają sobie dwa pytania: czy mają szansę na finansowanie i jak wybrać najlepszą ofertę faktoringową? Na polskim rynku działa kilkanaście firm faktoringowych i każda oferuje kilka produktów w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa, tzn. jego wielkości, dochodu i branży. Zatem oba pytania są uzasadnione.

Czy są firmy, które nie mają szansy na uzyskanie środków z faktoringu? W zasadzie w przypadku tej usługi niewiele jest elementów, które uniemożliwiają otrzymanie finansowania. Generalnie sytuacja każdego klienta rozpatrywana jest indywidualnie, często nawet czynniki ogólnie uznane za dyskwalifikujące nie muszą mieć znaczenia.

Najczęściej za niefaktorowalne lub z mniejszymi szansami na faktoring uznaje się branże, w których nie ma powtarzalności sprzedaży oraz firmy, które mają małą liczbę odbiorców i przeterminowane należności. Zależnie od firmy faktoringowej dyskwalifikować klienta mogą także np. zaległości w US i ZUS czy finansowa strata. Wielu faktorów zwraca uwagę na obroty, skupiając się na znaczących transakcjach, ale są tacy, którzy ofertę kierują do małych i średnich przedsiębiorstw. W Bibby Financial Services obsługujemy firmy z obrotem od 5 do 80 mln zł i oferujemy limit finansowania już od 500 tys. zł. Jesteśmy w stanie zaoferować korzystne finansowanie nawet małym firmom. Podobnie jest z należnościami — mamy dział windykacji, więc przeterminowane należności nie są większym problemem.

Ponieważ oferty faktorów różnią się od siebie w znaczący sposób nie wolno poddawać się za szybko — fakt, że jeden odmówił finansowania, wcale nie znaczy, że zrobią to także inni. Od czego więc zacząć szukanie firmy faktoringowej?

Od zapoznania się z serwisem internetowym Polskiego Związku Faktorów, który gwarantuje jakość w branży — czołowi polscy faktorzy są jego członkami. Faktoring oferują banki i firmy od nich niezależne. Te drugie z założenia charakteryzują się większą elastycznością i indywidualnym podejściem do klienta, mają własne procedury oceny ryzyka i mogą obsłużyć nawet nietypowe transakcje. Kolejny etap zależy już od rozmów i negocjacji z doradcą, bo cena, zakres usługi, limit finansowania zależą od wyników i potrzeb firmy. Im więcej usług oferuje faktor, tym lepiej dla klienta. W niektórych firmach są one w cenie faktoringu.

Jedną z usług, którą warto sobie zapewnić u wybranego faktora jest windykacja. O procedury windykacyjne warto zapytać przed podpisaniem umowy — ile trwa odzyskanie należności, jakie są szanse na odzyskanie należności bez postępowania sądowego, ile zajmie procedura sądowa i — najważniejsze — jak skuteczny jest faktor w odzyskiwaniu należności.

A co można zrobić, by zwiększyć szanse na uzyskanie środków z faktoringu? Dobrze jest sprawdzać kontrahentów, dokładnie analizować podpisane z nimi umowy (np. nie zgadzać się na brak zabezpieczenia transakcji) i nie dopuszczać do nadmiernego przeterminowania faktur. Często przedsiębiorcy sami są winni, czekając z egzekwowaniem płatności w nadziei, że kontrahent wyjdzie z dołka i spłaci dług — najczęściej jednak takie sytuacje kończą się listem od komornika i stratą nie tylko kontrahenta, ale także należności.

Warto także pamiętać, że faktoring jest jednym z kilku sposobów na uzyskanie finansowania — ci przedsiębiorcy, którzy skutecznie łączą faktoring z kredytem czy leasingiem, odnoszą z niego największe korzyści.

Magdalena Martynowska

dyrektor warszawskiego oddziału Bibby Financial Services

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Martynowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu