Nie ma to jak komunikacja

Rafał Fabisiak
26-10-2009, 00:00

Rozwiązania Unified Communications (UC) są dostępne na naszym rynku już od co najmniej trzech lat. Kto może z nich korzystać i co się z tym wiąże?

a rodzimym rynku rozwiązania UC rozwijają się inaczej niż na Zachodzie. Tam systemy telefonii IP wprowadzono już wiele lat temu, a UC jest rozszerzeniem tej koncepcji.

Według Wojciech Boguckiego, dyrektora ds. rozwoju rynku w firmie Cisco, w Polsce można obecnie zaobserwować tendencję do przechodzenia firm z rozwiązań PBX na technologie komunikacji bazujące na platformie IP. Różnica między Polską a krajami Europy Zachodniej jest taka, że w zasadzie równolegle z migracją na platformę IP polskie firmy wdrażają technologie UC, co czyni nasz rynek niezwykle ciekawym.

Dla kogo UC?

Unified Communications to zaawansowany system telekomunikacyjny, który pozwala łączyć ze sobą wiele urządzeń. Podstawą systemów UC jest nowoczesna, bezpieczna sieć transmisji danych obejmująca LAN, WAN oraz dostęp do internetu z urządzeń mobilnych. Do takiej sieci dołączane są serwery komunikacji UC oraz tzw. terminale końcowe.

Jak mówi Dariusz Pacyna, dyrektor handlowy grupy produktowej Voice/UC/Data w NextiraOne, rozwiązania UC powstały, gdy zauważono, że wzrastająca liczba, nie powiązanego ze sobą sprzętu komunikacyjnego, z którego korzystają pracownicy, powoduje paradoksalnie spadek, a nie wzrost ich produktywności.

Dla jakich firm przeznaczone są rozwiązania UC?

— Wśród kupujących przeważają duże firmy i organizacje wielooddziałowe, a także mniejsze przedsiębiorstwa z rodowodem zagranicznym, gdzie UC jest już de facto standardem. Znaczącą grupę nabywców stanowi także administracja publiczna oraz instytucje finansowe — tłumaczy Dariusz Pacyna.

Chociaż z UC korzystają głównie duże firmy, dostawcy tej technologii oferują także swoje usługi sektorowi MSP. Dla mniejszych przedsiębiorstw przeznaczone jest UC w modelu manager services. Wówczas dostawca lub integrator bierze na siebie zarządzanie infrastrukturą. Innym modelem dla MSP jest tzw. SaaS (software as a service), w którym narzędzia UC udostępnia operator telekomunikacyjny, dostarczając odpowiednią infrastrukturę.

Za i przeciw

O kosztach wdrożenia UC eksperci mówią jednym głosem: wszystko zależy od skali i zakresu wdrożenia.

— Śmiało można powiedzieć, że obecnie koszt wdrożenia systemu UC jest porównywalny a czasem niższy niż w przypadku standardowych systemów telefonii PBX — twierdzi Wojciech Bogucki.

Zdaniem Dariusza Pacyny główne korzyści z zastosowań UC to: jedno okablowanie, wspólne łącza telekomunikacyjne, jeden zespół do obsługi i administracji.

Koszty utrzymania systemu UC są zbliżone do kosztów utrzymania systemów informatycznych. Jednak w tym przypadku zależy to od złożoności systemu. Chociaż dostawcy bez końca mogliby wyliczać zalety UC, przyznają, że ma on też poważny minus.

— Firma decydująca się na UC musi mieć nowoczesną infrastrukturę (LAN, WAN, GSM, internet), a także być przygotowana na ingerencję w swoje procedury biznesowe — podkreśla Dariusz Pacyna.

Perspektywy na przyszłość

Jak podkreślają eksperci, nie sprawdził się scenariusz zapowiadany przez producentów, że technologia UC w ciągu kilku lat wyprze starsze rozwiązania, np. systemy typu TDM. Jednak udział UC w rynku stale rośnie. W 2008 r. wśród sprzedanych systemów telekomunikacyjnych około połowy stanowiły rozwiązania UC. Jak mówi Dariusz Pacyna, w tym segmencie ich firma odnotowała 60 proc. udział UC.

Pionierami tych rozwiązań w Polsce są firmy zachodnie, które powielały modele komunikacyjne wdrożone wcześniej w firmach macierzystych. Obecnie UC są rozwijane przez praktycznie wszystkie firmy związane z branżą telekomunikacyjną.

— Firmy takie dobrze rozumieją "miękką" ekonomię komunikacji związaną z korzyściami pośrednimi. Polski dbiorca najbardziej wymaga edukacji. To podstawowa przyczyna powodująca, że pozostajemy nieco w tyle za krajami zachodnimi jeśli chodzi o tempo wdrażania systemów UC — podkreśla Dariusz Pacyna.

Kolejnym powodem wolniejszego rozwoju UC jest utrudniony dostęp do tanich i szybkich łączy transmisji danych. Jednak zdaniem Wojciecha Boguckiego dla technologii UC trudno znaleźć na rynku alternatywę.

— Menedżerowie odpowiedzialni w firmach za rozwój nowoczesnych technologii zdają sobie sprawę z tego, że jeśli zdecydują się na zakup systemów PBX, to za kilka lat te rozwiązania będą wypierane przez nowoczesne systemy komunikacyjne. Szybkość zmian w technologiach IT używanych na co dzień w przedsiębiorstwach sprawia, że stabilna platforma sieciowa staje się nieodzowną częścią infrastruktury każdej firmy — tłumaczy Wojciech Bogucki. l

Rafał Fabisiak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Strona główna / Nie ma to jak komunikacja