Czytasz dzięki

Nie płacą kontrahenci, nie płacą klienci

opublikowano: 20-08-2019, 22:00

Firmy coraz dłużej czekają na należne im płatności. 95 proc. badanych nie spodziewa się w najbliższym czasie poprawy sytuacji w tym zakresie.

Z trzech miesięcy i 24 dni do czterech miesięcy i sześciu dni wydłużył się w drugim kwartale tego roku średni czas oczekiwania przez firmy na zapłatę od kontrahentów. Dziewięciu na 10 przedsiębiorców przyznaje, że ma problem z uzyskaniem należności. To wynik najnowszego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) w Polsce. Obecnie pieniądze od kontrahentów wpływają na firmowe konta średnio o 13 dni później niż na początku tego roku.

— Coraz więcej przedsiębiorców skarży się na wzrost skali problemu nieterminowego opłacania należności od kontrahentów. Na początku roku taka sytuacja dotykała 19 proc. firm, obecnie mówi o tym 21,5 proc. badanych, a prawie co czwarty respondent przewiduje narastanie tego zjawiska — mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej (KRD BIG).

Zwraca uwagę, że w najnowszym badaniu aż 89 proc. firm wskazuje na problem z nieterminowym opłacaniem należności przez swoich klientów. Co ósma niezapłacona faktura jest przeterminowana od sześciu miesięcy do roku.

— Jeszcze trzy miesiące temu była to co dziesiąta faktura — podkreśla Adam Łącki.

W drugim kwartale tego roku udział niezapłaconych w terminie faktur wzrósł z 22,7 proc. do 25,4 proc., czyli co czwarta nie jest zapłacona na czas. To oznacza, że na każde wystawione 1000 zł na fakturze 254 zł nie trafia do kieszeni wierzyciela. Aż 95 proc. respondentów boi się, że opóźnienia w płatnościach będą występować w kolejnych kwartałach.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Mimo dobrej koniunktury w Polsce przedsiębiorcy spodziewają się pogorszenia terminowości spłat od klientów, a zatem spada wzajemne zaufanie. To z kolei może wpłynąć na ograniczenie skali kredytowania w formie kredytu kupieckiego. Dobrym rozwiązaniem na przetrwanie tego trudnego czasu jest finansowanie faktur w ramach nowoczesnego i bezpiecznego faktoringu online — ocenia Dariusz Szkaradek, prezes Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG).

Według 57,3 proc. badanych przedsiębiorców nieterminowe płatności od kontrahentów są barierą w prowadzeniu działalności. Co trzecia firma przez brak zapłaty od klientów nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań. W konsekwencji 31,6 proc. respondentów przyznaje, że z powodu zatorów płatniczych muszą ograniczyć inwestycje, a 8,5 proc. — czyli o 2 proc. więcej niż w pierwszym kwartale — zatrudnienie.

— Szansą na poprawę sytuacji może okazać się ustawa antyzatorowa. Ma ona pomóc w ograniczeniu nieterminowych płatności. Akt ten wejdzie w życie w przyszłym roku — mówi Adam Łącki. Jego zdaniem do tego czasu nastroje przedsiębiorców mogą się wciąż pogarszać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane