Nie płacą kontrahenci, nie płacą klienci

opublikowano: 20-08-2019, 22:00

Firmy coraz dłużej czekają na należne im płatności. 95 proc. badanych nie spodziewa się w najbliższym czasie poprawy sytuacji w tym zakresie.

Z trzech miesięcy i 24 dni do czterech miesięcy i sześciu dni wydłużył się w drugim kwartale tego roku średni czas oczekiwania przez firmy na zapłatę od kontrahentów. Dziewięciu na 10 przedsiębiorców przyznaje, że ma problem z uzyskaniem należności. To wynik najnowszego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) w Polsce. Obecnie pieniądze od kontrahentów wpływają na firmowe konta średnio o 13 dni później niż na początku tego roku.

— Coraz więcej przedsiębiorców skarży się na wzrost skali problemu nieterminowego opłacania należności od kontrahentów. Na początku roku taka sytuacja dotykała 19 proc. firm, obecnie mówi o tym 21,5 proc. badanych, a prawie co czwarty respondent przewiduje narastanie tego zjawiska — mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej (KRD BIG).

Zwraca uwagę, że w najnowszym badaniu aż 89 proc. firm wskazuje na problem z nieterminowym opłacaniem należności przez swoich klientów. Co ósma niezapłacona faktura jest przeterminowana od sześciu miesięcy do roku.

— Jeszcze trzy miesiące temu była to co dziesiąta faktura — podkreśla Adam Łącki.

W drugim kwartale tego roku udział niezapłaconych w terminie faktur wzrósł z 22,7 proc. do 25,4 proc., czyli co czwarta nie jest zapłacona na czas. To oznacza, że na każde wystawione 1000 zł na fakturze 254 zł nie trafia do kieszeni wierzyciela. Aż 95 proc. respondentów boi się, że opóźnienia w płatnościach będą występować w kolejnych kwartałach.

— Mimo dobrej koniunktury w Polsce przedsiębiorcy spodziewają się pogorszenia terminowości spłat od klientów, a zatem spada wzajemne zaufanie. To z kolei może wpłynąć na ograniczenie skali kredytowania w formie kredytu kupieckiego. Dobrym rozwiązaniem na przetrwanie tego trudnego czasu jest finansowanie faktur w ramach nowoczesnego i bezpiecznego faktoringu online — ocenia Dariusz Szkaradek, prezes Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG).

Według 57,3 proc. badanych przedsiębiorców nieterminowe płatności od kontrahentów są barierą w prowadzeniu działalności. Co trzecia firma przez brak zapłaty od klientów nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań. W konsekwencji 31,6 proc. respondentów przyznaje, że z powodu zatorów płatniczych muszą ograniczyć inwestycje, a 8,5 proc. — czyli o 2 proc. więcej niż w pierwszym kwartale — zatrudnienie.

— Szansą na poprawę sytuacji może okazać się ustawa antyzatorowa. Ma ona pomóc w ograniczeniu nieterminowych płatności. Akt ten wejdzie w życie w przyszłym roku — mówi Adam Łącki. Jego zdaniem do tego czasu nastroje przedsiębiorców mogą się wciąż pogarszać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy