Czytasz dzięki

Nie zamierzamy machać szabelką

opublikowano: 18-06-2015, 00:00

Trzy pytania do... Doroty Karczewskiej, wiceprezes UOKiK

1. Dlaczego w pierwotnej wersji projektu UOKiK nie zapisał uzyskiwania zgody sądu np. na uruchomienie tzw. tajemniczego klienta, dokonywanie przeszukań w firmach czy nagrywanie interwencji kontrolnych? Takie obostrzenie znalazło się dopiero teraz — na skutek krytyki projektu podczas konsultacji i uzgodnień.

ARC

Opracowując projekt, mieliśmy przed oczami najważniejszy cel nowelizacji, czyli skuteczne eliminowanie z rynku bezprawnych działań wobec konsumentów. Bardzo często warunkiem skuteczności jest szybkość działania, a procedury sądowe bywają długotrwałe. Czekając na zgodę sądu, pozwalalibyśmy nieuczciwej firmie naciągać kolejnych klientów i wyrządzać im szkody. Aby nasze działania były skuteczne, interwencja musi nastąpić we właściwym czasie. Mimo to wsłuchaliśmy się w głosy zaniepokojonych przedsiębiorców i mając na uwadze zasady sprawiedliwości proceduralnej, zmieniliśmy projekt w wielu istotnych punktach, także w kwestii występowania do sądu o zgodę na niektóre czynności.

2. Rewolucyjnie zmieniacie system zwalczania niedozwolonych klauzul w umowach z klientami. Już nie sąd, ale prezes UOKiK będzie stwierdzał ich stosowanie i będzie mógł nakładać wysokie kary pieniężne. Nie za dużo tej władzy?

Chcę rozwiać obawy biznesu. Nie zamierzamy machać szabelką i szafować karami finansowymi. Naszym głównym celem jest eliminacja zagrożeń dla konsumentów, a nie nakładanie kar na firmy. Najpierw będziemy wzywali do dobrowolnego zaprzestania stosowania niedozwolonych zapisów w umowach. Gdy to nie poskutkuje i firma nie zechce z nami współpracować, wtedy uruchomimy procedurę zmierzającą do jej ukarania. Sankcje finansowe zamierzamy nakładać w sytuacjach absolutnej konieczności. Wydamy jednak odpowiednie wytyczne dotyczące stosowania kar i przedsiębiorcy będą mogli się z nimi zapoznać.

3 Projekt przewiduje wydawanie przez prezesa UOKiK bez zgody sądu natychmiast wykonalnych tzw. decyzji tymczasowych, polegających np. na zakazie oferowania czy sprzedaży produktów i usług czy zakazie emisji reklam. To bardzo silna broń przeciw biznesowi. Czemu omijacie zgodę sądu?

Uprzednia kontrola sądowa spowalniałaby szybkość reakcji i blokowanie bezprawnych działań. Jako przykład mogę podać nieuczciwe praktyki np. w zakresie sprzedaży internetowej. Zanim zdążylibyśmy uzyskać zgodę sądu i zahamować proceder wprowadzania w błąd kolejnych klientów, w sidła wpadliby kolejni konsumenci. Jednak na decyzję tymczasową przedsiębiorca będzie mógł poskarżyć się do sądu. W takiej sytuacji prezes UOKiK przekaże odwołanie do sądu w przeciągu 14 dni, a ten powinien rozpatrzyć je w terminie dwóch miesięcy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane