Niejasna sprawa jasnych klawiatur

Kamil Kosiński
31-03-2010, 00:00

Klienci wolą notebooki z jasnymi czy czarnymi klawiaturami? Nie wiedzą tego ani producenci, ani sprzedawcy.

Klienci wolą notebooki z jasnymi czy czarnymi klawiaturami? Nie wiedzą tego ani producenci, ani sprzedawcy.

Dell, Fujitsu, Hewlett-Packard, Lenovo, Sony, Toshiba to marki, które sprzedają w Polsce komputery przenośne z jasnymi klawiaturami (srebrnymi lub białymi). Nie tylko w urządzeniach, które całe są jasne, ale także w takich o ciemnej tonacji wszystkich innych elementów.

Niktórzy klienci mają oba-wy, że jasne notebooki lub klawiatury trudniej utrzymać w czystości. Ale Piotr Głowniak, kierownik departamentu notebooków w sieci sklepów Komputronik, zapewnia, że problem rozwiązuje mnogość środków czyszczących do komputerów. Podpiera się przy tym cytatem z jednego z forów internetowych: "nie pcham się do kompa po wyjściu z garażu".

U każdego inaczej

Które notebooki — z czarną czy jasną klawiaturą — sprzedają się lepiej, nie wiadomo. Srebrny model Della jest bardzo cienki, a co za tym idzie — drogi, a więc nie jest masowo kupowany. W Lenovo twierdzą, że komputery z jasnymi i ciemnymi klawiaturami sprzedają się podobnie. Ale w Fujitsu nie potrafią na takie pytanie odpowiedzieć.

— Nie badaliśmy tego, ale 90 procent Lifebooków ma jasną klawiaturę. Czarną montujemy na specjalne zamówienie — informuje Maciej Polak, product manager odpowiedzialny za notebooki w polskim oddziale Fujitsu Technology Solutions.

Korelacja z techniką

Jakie klawiatury wolą klienci, nie wiedzą też sieci handlowe.

— Trudno to analizować, bo nie mamy takich samych modeli w różnych kolorach. Na przykład na pozór identyczne modele Sony Vaio różnią się nie tylko kolorem, ale przede wszystkim procesorem, a co za tym idzie, także ceną. W jednym jest intelowski układ i3, a w drugim i5, więc nie można ich porównywać — mówi Lesław Ródź z sieci sklepów Vobis.

— Wydaje się, że klienci wolą jednak tradycyjne ciemne kolory klawiatur. Ale nigdy nie zamawiam dostaw tej samej konfiguracji w dwóch kolorach, więc trudno to do końca zbadać — dodaje Piotr Anioła, product manager w Komputroniku.

Nawet gdyby chciał to zrobić, miałby problem. Hewlett-Packard ma np. dziewięć mutacji modelu Pavilion dv6-2100. Dwie mają jasne klawiatury, ale Marcin Grosman z tego koncernu zastrzega, że kolor jest przypisany do konfiguracji. Nie można więc wybierać między komputerami takimi samymi pod względem technicznym, ale o innych kolorach. A Toshiba woli czerń. Tomasz Rabiczko z tej firmy uważa, że takie lepiej się sprzedają, choć nie zna badań na ten temat. Nie wiadomo więc, jaką klawiaturę wolą klienci. Ale wiadomo, że jasne nootebooki są droższe.

Kamil Kosiński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Niejasna sprawa jasnych klawiatur