Niełatwo o płatność w obu Amerykach

opublikowano: 09-10-2014, 00:00

38,4 proc. - tyle transakcji w badanym regionie nie jest regulowanych na czas.

W krajach NAFTA i Brazylii ponad połowa długów niespłaconych w ciągu 90 dni jest nieściągalna.

Pomimo że kondycja wielu gospodarek krajów NAFTA i Brazylii się poprawia, walka o stabilny przepływ pieniędzy nadal jest kluczowym problemem dla firm z tego regionu — wynika z kolejnej edycji Barometru praktyk płatniczych przygotowanego przez Atradiusa na 800 respondentach. Na ten problem zwraca uwagę 31 proc. badanych, najwięcej w Brazylii (33,5 proc.), a najmniej w Kanadzie (27,6 proc.). Utrudnieniem jest także spadającypopyt na produkty firm (26,5 proc.), odzyskiwanie należności (22,5 proc.) oraz dostęp do finansowania bankowego (20 proc.). Średnio 43 proc. sprzedaży w badanym przez Atradiusa regionie odbywa się przy użyciu kredytu kupieckiego. Przy tym aż 38,4 proc. całkowitej wartości transakcji w sektorze B2B zawartych z odroczonym terminem płatności nie jest regulowanych na czas. To więcej niż w Europie, gdzie stanowią one 36,4 proc. Największy problem ma Meksyk (43,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (42,5 proc.). W przypadku Kanady i Brazylii wskaźnik wartości nieuregulowanych na czas transakcji wynosi 34 proc. Wyższy niż w Europie jest także wskaźnik płatności nieuregulowanych po 90 dniach. Średnia dla krajów z obu Ameryk wyniosła 5,2 proc., podczas gdy dla Europy jest to 4,6 proc. Do tego w ciągu ostatniego roku około 2,7 proc. należności zostało spisanych na straty (w Europie średnio 1,7 proc.). Wartość ta najniższajest w Kanadzie (2,1 proc.), a najwyższa w USA (3,2 proc.).

— Ponad połowa płatności niespłaconych w terminie 90 dni, których nie można ściągnąć, to bardzo wysoki odsetek. Co ciekawe, w gronie krajów NAFTA i Brazylii Stany Zjednoczone nie prezentują się jako prymus, wręcz przeciwnie — mocno zawyżają wskaźnik nieściągalnych należności — podkreśla Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradiusa w Polsce.

Opóźnienie płatności najczęściej wynika z problemów z płynnością finansową kontrahentów. W 46,8 proc. przypadków dotyczy to krajowych kontrahentów, a 37,3 proc. zagranicznych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane