Niemcy pierwszą, Polska 26. marką świata (RANKING)

Niemcy po kilku latach wyprzedziły USA i są krajem o najlepszej marce na świecie. Polska plasuje się w połowie stawki. Za Rosją.

Zobacz więcej

Angela Merkel, kanclerz Niemiec Bloomberg

Skojarzenia z Włochami? Pewnie słońce, espresso, pizza i spaghetti. Szwajcaria - precyzja, drogie zegarki i bankowość. Szwecja - opieka socjalna i nowoczesność. A Niemcy? Wysoka jakość, samochody, piwo i Bundesliga. Okazuje się, że nasze pozytywne - choć często podświadome - skojarzenia pokrywają się z oceną danego kraju w badaniach.

Niemcy zdetronizowały Stany Zjednoczone i jako kraj mają najsilniejszą i najbardziej cenioną markę na świecie, wynika z najnowszego Anholt-GfK Nation Brands Index. USA okupowały fotel lidera od 2009 r., ale markę o nazwie „Niemcy” wypromowali w tym roku mocno… piłkarze tego kraju, którzy w pięknym stylu wygrali mundial.

- Rosja i Egipt obniżyły notowania USA w bezprecedensowy sposób, szczególnie w ich postrzeganiu amerykańskiego zaangażowania na rzecz światowego pokoju i bezpieczeństwa oraz w ocenie kompetencji rządu USA. Jednak na poziomie globalnym, to Rosja otrzymała do opinii publicznej najsilniejszą krytykę - stwierdza Xiaoyan Zhao, dyrektor odpowiedzialny za indeks w GfK.

Indeks jest dziełem GfK, niemieckiej firmy działającej na rynku badań rynkowych i Simona Anholta, naukowca i doradcy politycznego, który specjalizuje się w badaniu wizerunku narodów.

Ranking klasyfikuje 50 krajów rozwiniętych i rozwijających się zgodnie z globalnym postrzeganiem każdego z nich. Kraje są oceniane pod względem 23 właściwości, które składają się na sześć głównych kryteriów: eksport, zarządzanie, kultura, ludzie, turystyka i imigracja/inwestycje. W tym roku autorzy badania przeprowadzili ponad 20 tys. wywiadów z respondentami z 20 różnych krajów – w Europie ankiety przeprowadzono m.in. we Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Rosji i Polsce.

W porównaniu z poprzednią edycją jedyną zmianą w czołówce jest awans Niemców. Simon Anholt dostrzega wpływ czynnika sportowego, czyli zwycięstwa Niemców w mistrzostwach świata w piłce nożnej, ale podkreśla, że kraj ten zyskuje także dzięki solidnej gospodarce i stabilnej polityce. Takie czynniki składają się na postrzeganie Niemiec jako przywódcy w Europie.

Na pozostałych pozycjach bez zmian. Nadal świetną markę mają takie kraje jak Wielka Brytania, Francja, Kanada, Japonia, Włochy i Szwajcaria. Pierwszą dziesiątkę zamykają ciepła Australia i zimna Szwecja.

A co z Polską? Nasz kraj zajął w najnowszym rankingu 26. miejsce, czyli dokładnie takie samo, jak w zeszłorocznej edycji. Najlepiej wypadliśmy w kryterium zarządzania (20. miejsce), a najgorzej w turystyce (32).  Co ciekawe, najwyżej ocenili nas Amerykanie, którzy umieścili Polskę na 22. miejscu, a najgorzej Rosjanie - 31. pozycja. Sama Rosja zaliczyła zresztą spadek w rankingu, ale i tak zajmuje 25. miejsce, czyli jest tuż przed Polską.

Najlepsi w Anholt-GfK Nation Brands Index

1 (2). Niemcy
2 (1). USA
3 (3). Wielka Brytania
4 (4). Francja
5 (5). Kanada
6 (6). Japonia
7 (7). Włochy
8 (8). Szwajcaria
9 (9). Australia
10 (10). Szwecja

26 (26). Polska


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Niemcy pierwszą, Polska 26. marką świata (RANKING)