Niemcy zbadali nasz rynek

Marcin Złoch
22-02-2006, 00:00

Najświeższe i najpełniejsze badania dotyczące polskiego rynku usług telemarketingowych powstały na niemieckim uniwersytecie.

Polski sektor firm zajmujących się świadczeniem usług telemarketingowych nie ma szczęścia do badań sondażowych, dlatego tak cenne są wszelkie próby opisania go. Takiego zadania podjęły się dwie pracownice Instytutu Socjologii Uniwersytetu Duisburg — Essen: Ewa Piskurek i Karen A. Shire.

— Badanie polskiego rynku jest wycinkiem ogólnoświatowego sondażu — The Global Call Centre Industry Project — prowadzonego na naszym uniwersytecie — informuje Ewa Piskurek.

Wyniki sondażu uzyskane zostały na podstawie wywiadów telefonicznych. Adresy polskich call center zdobyte zostały dzięki Krajowemu Rejestrowi Sądowemu.

— Uzyskaliśmy listę adresów zawierającą 257 centrów telefonicznych. Ankietowanymi byli członkowie zarządów oraz kierownicy call center — wyjaśnia Ewa Piskurek.

Raport pokazał, że większość call center została założona po 1999 r. Najwięcej firm zlokalizowanych jest w aglomeracjach miejskich — wokół Warszawy, Poznania, Wrocławia, Gdańska i Krakowa. Wewnątrzfirmowe centra stanowią 62,5 proc. rynku, niezależni wykonawcy usług to 37,5 proc. badanych call center.

— Ponad 60 proc. centrów telemarketingowych specjalizuje się w rozmowach przychodzących, a blisko 70 proc. badanych call center zatrudnia mniej niż 50 pracowników — informuje Ewa Piskurek.

Sondaż zobrazował, że najwięksi klienci call center to branża finansowa oraz teleinformatyczna. Nasz rynek telemarketingowy wzrasta, o czym może świadczyć, że 70 proc. ankietowanych call center zanotowało w ostatnich dwóch latach wzrost przychodów. Średni czas pracy centrum telemarketingowego wynosi 15,5 godziny na dobę w dni robocze, 12 godzin w soboty i prawie 10 godzin w niedzielę. Jedna trzecia call center proponuje usługi 24 godziny na dobę.

— Konsultanci są dobrze wykształceni — 64,5 proc. ma maturę, a 31,6 proc. wykształcenie wyższe. Kobiety stanowią więcej niż połowę zatrudnionych — informuje Ewa Piskurek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Niemcy zbadali nasz rynek