Niepewność przepisów oddala spółki od chmury

opublikowano: 02-07-2019, 22:00

Polscy przedsiębiorcy dostrzegają plusy migracji systemów do chmury publicznej, ale nieczęsto się na to decydują.

Spółka IDG na zlecenie firmy Oktawave zapytała przedsiębiorców o korzyści biznesowe i technologiczne migracji systemów do chmury publicznej. Okazuje się, że dla badanych najważniejsze jest obniżenie całkowitego kosztu posiadania infrastruktury IT.

— Firmy odchodzą od budowania własnej infrastruktury, aby uniknąć kosztów związanych z wynajęciem pomieszczenia, zakupem kilometrów kabli, klimatyzatorów, UPS-ów, wyposażeniemserwerowni w szafy czy elementy hardware’u sieciowego, a także samych serwerów i licencji. Wiedzą też, że sam czas wejścia w taką inwestycję jest dużym kosztem — mówi Piotr Skórzyński, szef ds. rozwiązań chmurowych w firmie ABC Data.

Dla spółek korzystających z chmury ważna jest też możliwość płatności tylko za wykorzystane zasoby i większa elastyczność w reagowaniu na zmiany w otoczeniu biznesowym. Przedsiębiorcy doceniają ponadto szybsze udostępnianie nowych zasobów w chmurze, ich nieograniczoną elastyczność i skalowalność oraz wysoką dostępność i większe bezpieczeństwo systemów lub danych. Badani zwracali uwagę również na możliwość przeniesienia na dostawcę zadań związanych z wdrożeniem i utrzymaniem infrastruktury. Z jednej strony firmy widzą zatem sporo korzyści z korzystania z chmury, ale z drugiej niechętnie się na nią decydują. Z badania Eurostatu z 2018 r. wynika, że zaledwie 11 proc. polskich firm korzysta z rozwiązań chmurowych. Gorszy wynik w Europie mają tylko Rumunia i Bułgaria.

— Niewątpliwie jedną z istotnych barier w tym zakresie jest niepewność regulacyjna, która wyróżnia Polskę na tle krajów europejskich — zwraca uwagę Ireneusz M. Piecuch, radca prawny i partner zarządzający w kancelarii IMP.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W raporcie czytamy, że większość firm nie ma zastrzeżeń, jeśli chodzi o bezpieczeństwo chmury — w porównaniu z własnymi serwerowniami. Blisko połowa badanych ma poczucie, że korzystając z usług certyfikowanych dostawców chmury, zapewnia bezpieczeństwo swoich danych i systemów. Natomiast 22 proc. firm nie dostrzega istotnychróżnic ani problemów związanych z wynoszeniem swoich aplikacji i danych na zewnątrz. Wątpliwości dotyczące tych zagadnień ma 29 proc. pytanych.

— Ciekawe, że prawie połowa badanych przedsiębiorców uznała za bezpieczne powierzenie informacji dostawcom usług chmurowych, którzy legitymują się odpowiednimi certyfikatami. Zostało to uznane za skuteczny instrument zarządzania ryzykiem biznesowym. Trudno natomiast stwierdzić, jak wiele z tych firm dodatkowo stosuje inne instrumenty zarządzania ryzykiem, np. regularne audyty lub doraźne kontrole u dostawców — mówi Paweł Gruszecki, radca prawny i partner w Kancelarii Zięba & Partners.

48 proc. Tylu przedsiębiorców korzystających z chmury publicznej współpracuje z certyfikowanymi dostawcami takich usług i czuje się z tym bezpiecznie.

42 proc. Tyle firm uznało obniżenie całkowitego kosztu infrastruktury za najważniejszą korzyść biznesową po migracji do chmury publicznej.

54 proc. Tyle firm uznaje możliwość szybkiego udostępniania nowych zasobów za przewagę technologiczną chmury obliczeniowej nad innymi opcjami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane