Niepokojące listy do e-sklepów

opublikowano: 09-04-2015, 00:00

Nieznane bliżej stowarzyszenie proponuje sprzedawcom online zmianę regulaminów za opłatą. To naruszenie — komentuje UOKiK.

Oferta odpłatnej pomocy przy zmianie regulaminów e-sklepów może naruszać prawo, ma charakter nierzetelnej praktyki marketingowej i narusza interesy przedsiębiorców. Tak w specjalnym komunikacie dla firm Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ocenia działania autora wspomnianych ofert, rozsyłanych pocztą elektroniczną przez nadawcę podpisującego się jako Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Praw Konsumentów.

W wiadomościach e-mail wzywa on przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe do zmiany regulaminów, grozi pozwem sądowym i oferuje odpłatną pomoc. Listy są rozsyłane masowo, trafiają też do osób nieprowadzących działalności gospodarczej, UOKiK również taki otrzymał. Urząd wyjaśnia, że ta korespondencja nie ma nic wspólnego z jego działalnością i może naruszać prawo. Tożsamość jej autora jest trudna do ustalenia — brakuje danych pozwalających jednoznacznie zidentyfikować wskazane stowarzyszenie, domeny internetowe nadawcy zarejestrowanesą przez osobę prywatną. Przypomina jednak, że ustawa o prawach konsumenta wymaga dostosowania regulaminu i systemu sprzedaży online do zmienionych zasad. Nowe regulacje dotyczące sprzedaży na odległość obowiązują od 25 grudnia ubiegłego roku.

Jedna ze zmian to wydłużony do 14 dni czas na odstąpienie przez klienta od umowy, czyli rezygnacji z zakupu, która nie rodzi dla niego żadnych konsekwencji i nie wymaga uzasadnienia. Dla ułatwienia spełnienia wymagań nowych przepisów urząd przygotował nieodpłatne wskazówki w serwisie: www. prawakonsumenta.uokik.gov. pl. UOKiK zachęca też do pobieraniaz jego strony internetowej gotowych formularzy — dotyczących m.in. obniżenia ceny, zwrotu towaru, odstąpienia od umowy zawartej na odległość, które ułatwią sprzedawcom wywiązanie się z obowiązków. Można tam także znaleźć publikacje dotyczące najważniejszych zasad zawierania umów z konsumentami. Korzystanie z oferty nadawcy wiadomości masowo kierowanych do prowadzących e-sklepy nie jest obowiązkiem żadnego przedsiębiorcy. UOKiK zwraca jednak uwagę, że w razie szkody odniesionej w wyniku umowy zawartej z innym podmiotem gospodarczym przedsiębiorca może dochodzić roszczeń jedynie na drodze sądowej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu