Nierealna cena hamuje sprzedaż

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 16-04-2013, 00:00

Sprzedający mieszkania, ustalając cenę nieruchomości, najczęściej sugerują się średnią dla miasta.

Przeglądając ogłoszenia sprzedaży mieszkań w Warszawie, zauważa się pewną prawidłowość: niezależnie od standardu, położenia czy wieku nieruchomości zwykle pojawiają się ceny ofertowe powyżej 7 tys. zł za mkw., czyli zbliżone do stołecznej średniej wynoszącej około 7,1 tys. zł, ale często zawyżone w stosunku do konkretnej nieruchomości.

Ustalenie ceny nieadekwatnej do standardu mieszkania wydłuża czas potrzebny na znalezienie kupca i zmusza do kilkakrotnego jej obniżania — stąd na portalach ogłoszeniowych zamieszczanych jest kilka ofert sprzedaży tego samego mieszkania,ale z drastycznie różnymi cenami.

To zjawisko potwierdza najnowszy raport Home Brokera, z którego wynika, że średnia cena transakcyjna to tylko część prawdy o rynku nieruchomości. Ponad 60 proc. mieszkań w Warszawie, Wrocławiu czy Katowicach sprzedaje się taniej niż średnie ceny w tych miastach. Podobnie jest w Kielcach, Łodzi, Krakowie i Zielonej Górze, gdzie ponad połowa nieruchomości sprzedawana jest za cenę niższą niż średnia. W cenach niższych niż średnia zawiera się przeważnie więcej transakcji niż wyższych od średniej. Przeciętny udział transakcji, których przedmiotem są mieszkania tańsze niż średnia wyniósł na 10 badanych rynkach 53,4 proc.

Najwięcej takich transakcji Home Broker i Lion’s House zanotowały w ostatnich trzech miesiącach w Katowicach (62,5 proc. ), Warszawie (62,1 proc.) i Wrocławiu (60 proc.). Wynika to stąd, że średnią cenę zawyżają transakcje sprzedaży nieruchomości z górnej półki, w przypadku których metr kwadratowy bywa wyceniany na 20 czy nawet 30 tys. zł. Udział takich transakcji jest mały, ale mają wpływ na średnią.

To kolejny dowód, że ustalając cenę ofertową mieszkania, warto nie tylko brać pod uwagę średnią na rynku, ale także to, gdzie jest położona nieruchomość, kiedy została wybudowana, czy wymaga remontu, czy tylko odświeżenia, a może nadaje się do natychmiastowego zamieszkania. Przez zawyżoną cenę ofertową można często więcej stracić, niż urealniając ofertę i szybciej znajdując klienta.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane