Niestraszna im pandemia ani obce rynki

opublikowano: 08-12-2020, 20:00

Polscy eksporterzy i inwestorzy radzą sobie nawet w najtrudniejszych warunkach. Ostatnie lata są tego najlepszym przykładem.

Przedsiębiorcy znad Wisły bez kompleksów wkraczają na zagraniczne rynki i systematycznie rozwijają na nich swój biznes. Tych, którzy radzą sobie najlepiej, nagrodziliśmy w dziewiątej edycji konkursu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion. Konkursowe zmagania po raz kolejny zorganizowały PwC Polska (jako organizator merytoryczny) i „Puls Biznesu”.

Była to edycja wyjątkowa – tak jak bieżący nieprzewidywalny rok, który postawił przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, z którymi nigdy wcześniej nie musieli się mierzyć. Pandemia wywróciła życie wielu firm do góry nogami. Sprawiła, że przedsiębiorcy musieli szybko podejmować ważne decyzje, zmieniać strategię i przeorganizować działalność. Ale też dzięki pandemii pojawiły się dla rynku nowe szanse. Przedsiębiorcy nagradzani w konkursie Polska Firma – Międzynarodowy Czempion swoją działalnością udowadniają, że są specjalistami od wykorzystywania takich okazji.

– Kolejne edycje konkursu nagradzają wizjonerów i ich przedsiębiorstwa, które z sukcesem podbijają zagraniczne rynki. Firmy te – zwłaszcza w tak trudnym otoczeniu ekonomicznym – mogą być inspiracją dla tych, które chciałyby pójść w ich ślady – zwraca uwagę Maks Kraczkowski, wiceprezes zarządu PKO Bank Polski.

Wzrost mimo barier

A przecież już przed pandemią polskim firmom działającym za granicą nie brakowało problemów. Wyzwaniami, z którymi od dawna muszą się mierzyć, są m.in. spowolnienie gospodarcze, presja płacowa, trudna transformacja cyfrowa i wojny handlowe.

W tych trudnych warunkach, mimo tylu przeszkód, polscy eksporterzy bardzo dobrze sobie radzą. Udział naszego kraju w globalnym handlu towarami i usługami rośnie – i to zarówno jeśli chodzi o towary, jak i usługi. Polska jest jednym z trzech unijnych krajów, które – porównując eksport w sierpniu z wartościami sprzed roku – notują wzrost. Niewielki, ale jednak. Pod tym względem lepsze od nas są w UE tylko Irlandia i Słowacja (patrz wykresy obok). Ten wzrost to zasługa przedsiębiorców – takich jak laureaci konkursu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion.

O tym, że polscy inwestorzy i eksporterzy mimo barier nie zwalniają tempa, świadczy choćby liczba zgłoszeń do konkursu. W ubiegłorocznej edycji w pięciu głównych kategoriach (Inwestor – duże przedsiębiorstwo i MŚP, Eksporter – duże przedsiębiorstwo i MŚP oraz Debiutant) kapituła otrzymała 110 zgłoszeń. W tym roku ich liczba wzrosła aż do 146. W tym gronie zdecydowaną większość stanowili eksporterzy.

Przypomnijmy: o tytuł Międzynarodowego Czempiona mogły ubiegać się firmy z polskim kapitałem, które w ciągu trzech lat (2017-19) dokonały inwestycji zagranicznej – a więc np. wybudowały poza granicami Polski zakład produkcyjny, centrum usługowe, sieć dystrybucji lub przejęły zagraniczną firmę – albo prowadzą szeroko zakrojoną działalność eksportową i odnoszą sukcesy na zagranicznych rynkach. Ostatecznie decyzją kapituły nagrody główne zdobyło 10 firm. Przyznanych zostało także 17 wyróżnień.

Innowacyjni i elastyczni

Szczególnym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszyły się nowe kategorie tegorocznego konkursu. Pierwsza z nich to Globtroter – ten tytuł mogły otrzymać firmy, które decydują się wchodzić na najbardziej odległe geograficznie rynki. Pod uwagę branych było aż 126 zgłoszeń. W tej kategorii szans nie dała konkurentom Grupa Kapitałowa Fasing. Powołanie przez nią spółek zależnych w krajach takich jak Stany Zjednoczone i Chiny umożliwiło bezpośredni dostęp zarówno do lokalnego rynku, jak i dotarcie do klientów na kontynentach Ameryki Północnej i Azji.

Kolejna ciekawie brzmiąca nazwa kategorii to Lider cyfrowego eksportu. Mogła nim zostać firma, która specjalizuje się w e-eksporcie lub wyróżnia się jego wysokim udziałem procentowym w wartości eksportu ogółem. W tej kategorii równych sobie nie miał Senetic. Firma przedstawiła mocne argumenty: jest obecna aż na 151 rynkach świata tylko za pośrednictwem e-eksportu. Senetic ma 82 sklepy internetowe, w których sprzedaż jest prowadzona łącznie w 24 językach. Wszystkie umożliwiają płatności w lokalnych walutach.

– Nie licząc innowacyjnych produktów i reklam w mediach społecznościowych, naszym kluczem do sukcesu są złożone z profesjonalistów lokalne zespoły handlowe – mówi Marcin Białożyt, prezes spółki Senetic.

Firmy, które miały na koncie imponującą inwestycję zagraniczną typu greenfield, mogły ubiegać się o tytuł Pioniera inwestycji zagranicznych. W grę wchodziła budowa fabryki od podstaw lub założenie spółki sprzedażowej, czyli np. greenfield w działalności usługowej. Główny laur trafił do spółki Ciech. Zdecydowała się ona na inwestycję na wymagającym rynku niemieckim - budowę najnowocześniejszego zakładu produkcji soli w Europie.

Nie zabrakło nagród przyznawanych w uznaniu działalności ekologicznej podejmowanej przez firmy przy prowadzeniu eksportu lub inwestycji zagranicznych. Zdobywcą tytułu w nowej kategorii Promotor ekologii na rynkach zagranicznych została firma VIVE Textile Recycling. Zajmuje się ona recyklingiem używanej odzieży przy wykorzystaniu nowoczesnych, skomputeryzowanych linii do sortowania. Powstają z niej produkty w 700 grupach asortymentowych, m.in. paliwo alternatywne.

– Przenosimy recykling tekstyliów na nowy poziom. Dajemy im drugie, trzecie, a nawet czwarte życie dzięki możliwościom gospodarki obiegu zamkniętego. To przyszłość biznesu, która już teraz pokazuje swój ogromny potencjał – podkreśla Bertus Servaas, prezes VIVE Textile Recycling.

Rozwaga i strategia

W tegorocznej edycji przyznano też Nagrodę specjalną, którą jest tytuł Wizjonera ekspansji zagranicznej. Otrzymał ją Arkadiusz Muś, założyciel i prezes grupy Press Glass, największego polskiego i czołowego europejskiego producenta szyb zespolonych. Dość wspomnieć, że firma ma za granicą już dziewięć fabryk (m.in. w Chorwacji i Stanach Zjednoczonych), a poza Polską sprzedaje 80 proc. swojej produkcji. Jego sposób na sukces?

– Trzeba umieć przewidywać i nie popełniać podstawowych błędów zarządzania. Rozwaga ponad wszystkim. Dzisiejsze decyzje i działania wywołają określony skutek – za miesiąc, za rok czy za 10 lat. Kto o tym nie myśli, przegrywa – mówi Arkadiusz Muś.

Partnerstwo strategiczne w konkursie o tytuł Polska Firma — Międzynarodowy Czempion sprawuje PKO Bank Polski. Partnerami konkursu są również KUKE, KGHM oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Patronat honorowy nad konkursem objęły Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

POZNAJ ZWYCIĘZCÓW

Więcej informacji o konkursie i jego wynikach można znaleźć na stronie:

http://czempioni.pb.pl/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane