Nigdy nie warto porzucać ISO

Lasota January
opublikowano: 27-06-2000, 00:00

Nigdy nie warto porzucać ISO

Po publikacji tekstu „Czasami warto porzucić ISO” otrzymaliśmy list od czytelnika, w którym przedstawił on swoje uwagi do zawartych w artykule informacji. Prezentujemy obszerne fragmenty listu, w nadziei, że łamy naszej gazety staną się forum wymiany poglądów osób, którym bliska jest tematyka zarządzania jakością.

Nie sposób zgodzić się z poglądami Pana Ryszarda Jaskólskiego, prezesa zarządu firmy konsultingowej RBG Polska, które pod bardzo dyskusyjnym, tytułowym założeniem „Czasami warto porzucić ISO” zaprezentował redaktor Wojciech Surmacz w artykule opublikowanym w numerze 103 „PB” z 30 maja 2000 r. Pozwalam więc sobie zwrócić uwagę na dwie definicje z normy ISO 8402:1996.

Jakość — ogół właściwości obiektu wiążących się z jego zdolnością do zaspokojenia stwierdzonych i oczekiwanych potrzeb.

Obiekt — to co może być odrębnie opisane i rozpatrywane. Obiektem może być na przykład: działanie lub proces, wyrób, organizacja, system lub osoba, albo dowolna kombinacja wyżej wymienionych.

Pan prezes zaleca: należy przyjrzeć się organizacji w sposób systemowy, a nie przez pryzmat jednego elementu, jakim jest jakość. W kontekście wspomnianych definicji pierwsza część zalecenia jest słuszna, druga nie. Pan prezes, przepraszam za szczerość, po prostu nie wie, co to jest jakość i co to znaczy zarządzanie przez jakość. Dalszy tok rozumowania, zaprezentowany w artykule, jest tego następstwem. Bo co np. sądzić o następującej opinii, dotyczącej norm ISO: „... wymagają one zapewnienia, że wymagania klientów zostaną zrealizowane dla ich satysfakcji”? A gdzie tu jest efektywność działania? Nie ma.

Panie prezesie. Proszę przeczytać pkt. 6 normy PN-ISO 9004-1:1996 — Uwarunkowania finansowe systemów jakości. Gdyby Pan zechciał skorzystać z życzliwej rady, polecam także lekturę punktu 8.2.4 normy ISO/CD2 9004:2000, mówiącego o pomiarze zadowolenia stron trzecich, tj. załogi, właścicieli, dostawców i społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej. (...)

Osobiście jestem przekonany, iż nigdy nie warto porzucać systemu spełniającego wymagania norm ISO. Taki system należy po prostu wdrażać we współpracy z firmą konsultingową, której przedstawiciele wiedzą, o co chodzi w zarządzaniu przez jakość. Na rynku działa klika profesjonalnych firm, którym można zaufać. Sukces gwarantuje spełnienie czterech warunków wymaganych przez PN-ISO 9001:1996.

Są to:

— zaangażowanie najwyższego kierownictwa organizacji (4.1),

— właściwe, a nie demagogiczne rozumienie norm ISO, wyniesione ze szkoleń (4.18),

— wewnętrzne, okresowe weryfikowanie funkcjonowania kluczowych (4.17), ciągłe monitorowanie procesów niezbędne do generowania działań naprawczych i prewencyjnych (4.14) prowadzące do poprawy efektywności zarządzania.

Na pewno nie gwarantują sukcesu nieprofesjonalni doradcy. Tych rzeczywiście należy unikać. Szkoda pieniędzy!

January Lasota (jlasota@polbox. com. pl)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Lasota January

Polecane