Mniejsze miejscowości mają olbrzymi potencjał
Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe nie są już domeną metropolii. Dziś duże centra powstają także w mniejszych miastach.
Jeszcze niedawno, jeśli nie mieszkało się w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Gdańsku, to żeby kupić produkty znanych marek, trzeba było zorganizować wyprawę do jednego z tych miast. Jeszcze trzy lata temu, za sprawą specyficznej polityki ratusza, w centrum Białegostoku nie było ani jednej galerii handlowej. Dziś zarówno stolica Podlasia, jak i inne stutysięczne miasta mają nawet po kilka takich centrów. Na tę sytuację złożyło się kilka czynników: nasycenie rynku i brak miejsca na inwestycje w dużych miastach, niskie ceny gruntów w mniejszych miejscowościach oraz wzrost zamożności mieszkańców ówczesnej handlowej Polski B. Średnie miejscowości często są ośrodkami akademickimi, a więc skupiskami młodych ludzi, dla których centrum handlowe będzie nie tylko miejscem zakupów, lecz także rozrywek. Taka sytuacja sprzyja tym deweloperom, którzy z budowania centrów w miastach średniakach uczynili swoją specjalność.
Potencjał miasteczka
Parkridge Retail Poland jest deweloperem specjalizującym się w budowie galerii rozrywkowo-handlowych Focus Park w miastach od 50 tys. do 400 tys. mieszkańców. Deweloper działa zaledwie od 2004 r., ale zyskał już pozycję jednego z największych graczy na naszym rynku. Jest właścicielem powierzchni komercyjnej przekraczającej 200 tys. mkw. o wartości powyżej 4 mld zł. Wyróżnikiem galerii Focus Park ma być lokalizacja w samych centrach miast, w sąsiedztwie głównych ciągów komunikacyjnych oraz to, że często powstają w zabytkowej poprzemysłowej zabudowie. Deweloper uważa, że dzięki temu zapewnia każdej ze swoich inwestycji niepowtarzalny charakter, silnie związany z tradycją i przeszłością konkretnego miasta.
— Focus Parki mają przywracać centrom miast ich świetność i pełnię życia. Staranna renowacja, mimo że wydłuża proces budowy, pozwala zaoferować gościom możliwość spędzenia czasu we wspaniałych, odrestaurowanych wnętrzach — mówi Jarosław Fijałkowski, dyrektor zarządzający Parkridge Retail w Europie Środkowej i Wschodniej.
Focus Park w Rybniku został zbudowany na miejscu XIX-wiecznego browaru, a jedyny budynek będący dziś pamiątką po Browarze — Słodownia, stanowi integralną część centrum. Z kolei w Bydgoszczy galeria powstała na miejscu dawnych zakładów mięsnych Byd Meat. Pamiątką po nich są cztery zabytkowe, liczące około 100 lat kamienice, tworzące front galerii, w których dziś działają kluby, muzyczne, restauracje i kawiarnie. W Zielonej Górze Focus Park stworzono z dawnych zakładów Polska Wełna. Galerie Parkridge powstają również w Gliwicach (na miejscu dawnych zabudowań Huty 1 Maja), Piotrkowie Trybunalskim, Pile, Jeleniej Górze i Ostrowie Wielkopolskim.
Można dużo zarobić
W małych miastach jest najwyraźniej dużo miejsca pod inwestycje. W Słupsku właśnie otwarto imponujące centrum handlowe Jantar, zbudowane przez Mayland Real Estate, za miesiąc Polimeni uruchomi Galerię Słupsk, a w niedalekiej przyszłości powstanie tam również galeria Arena.
— Nie było jeszcze w Słupsku tak atrakcyjnego i dużego obiektu handlowego. Teraz otworzyliśmy pierwszą część inwestycji. W przyszłym roku, kiedy skończymy drugą, Jantar będzie miał ponad 50 tys. mkw. z parkingiem na 1200 samochodów oraz kino, restauracje i kręgielnie. To już nasze drugie otwarcie w ciągu krótkiego czasu. W zeszłym miesiącu ruszyła Karolinka w Opolu, z kolei za miesiąc rozpocznie działalność galeria Pogoria w Dąbrowie Górniczej. Za rok otworzymy również centra w Bielsku- -Białej i Pile — wylicza Maciej Kiełbicki, prezes Maylad Real Estate.
Na obecności kilku dużych deweloperów korzysta także miasto. Prezydent Słupska Maciej Kobyliński przyznaje, że inwestorzy niemal mijają się w drzwiach jego gabinetu. Mayland dołożył się do budowy dróg dojazdowych do swojego centrum, sponsoruje również drużynę koszykówki Czarni-Słupsk.
Parkridge też stara się być czynnym uczestnikiem życia kulturalnego i społecznego miast, w których buduje swoje centra handlowe. Wspiera remonty obiektów społecznie użytecznych oraz dotuje działalność sportową i kulturalną. W Bydgoszczy wsparł modernizację sceny w ope-rze Nova oraz sponsorował 10 klubów sportowych, w Piotrkowie Trybunalskim jest zaś sponsorem strategicznym klubu piłki ręcznej Focus Park Kiper.
Nikt się ich tam nie spodziewał...
Mayland w przyszłym roku wystartuje z pracami budowlanymi nad centrum handlowym w Pile. Aż 150 sklepów na 30 tys. mkw. — tak duża będzie Aquabella. W Wałbrzychu powstanie galeria Magnolia. Fundusz Octava zainwestuje w nią 100 mln Euro. Z kolei Polimeni buduje
Galerię Rumia. Spodziewa się
w niej 108 tys. potencjalnych
klientów. Podobne centra wy-
buduje też w Gnieźnie, Koninie
i Ostrowcu Świętokrzyskim. Z kolei w Sochaczewie i Świe-
ciu powstaną parki handlowe tego dewelopera. Wygląda na to, że nowoczesne galerie staną nie tylko w metropoliach.