NIK skontrolował 89 urzędów

Agnieszka Janas
opublikowano: 2002-05-23 00:00

Kontrola NIK wykazała, że nieprawidłowości bądź uchybienia wystąpiły we wszystkich skontrolowanych urzędach. Szczególnie korupcją zagrożone jest gospodarowanie nieruchomościami.

NIK skontrolował realizację dochodów z majątku przez 89 jednostek samorządu terytorialnego. Wyniki kontroli opublikowane w lutym 2002 r. wskazywały na liczne nieprawidłowości.

W 54 kontrolowanych jednostkach stwierdzono nierzetelne prowadzenie ewidencji księgowej nieruchomości, co powodowało niezgodne ze stanem faktycznym przedstawianie sytuacji majątkowej w sprawozdaniach i informacjach. Na koniec 2000 r. w ewidencji księgowej nie ujęto 11,2 proc. ogólnej wartości (8,5 mld zł) nieruchomości stanowiących własność tych jednostek.

— W 55 kontrolowanych jednostkach zaniechano przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji nieruchomości jako środków trwałych lub przeprowadzono ją nieprawidłowo.

39 jednostek niewłaściwie i nieskutecznie prowadziło windykację należności z tytułu dysponowania nieruchomościami, a także niezgodnie z prawem udzielało ulg w zapłacie należności z tytułu zbycia i udostępniania nieruchomości. Ustalono także, że naliczone i nie wpłacone w obowiązujących terminach należności ze zbywania i udostępniania nieruchomości nominalnie wzrosły na koniec 2000 r. o 12,3 proc. w stosunku do 1999 r. Najbardziej wzrosły nie wpłacone w obowiązujących terminach należności z tytułu czynszów najmu (o 62,8 proc.), głównie przez najemców lokali mieszkalnych. Jako istotną przyczynę tego wzrostu wskazywano nieskuteczność windykacji tych należności, spowodowaną pogarszającą się sytuacją finansową najemców.

Stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania zasad sprzedaży nieruchomości, polegające głównie na: nielegalnym zastosowaniu przy sprzedaży lokali mieszkalnych bonifikat do udziału w nieruchomości wspólnej, co było niezgodne z art. 68 ust. 1 pkt 7 u.g.n. w związku z art. 3 i 8 ustawy o własności lokali, zbywaniu nieruchomości w formie zamiany, polegające na niewłaściwym ustaleniu wartości zamienianych nieruchomości lub braku zgody organu stanowiącego na dokonanie zamiany, niewłaściwym ustalaniu i pobieraniu opłat za trwały zarząd oraz nieprzestrzeganiu zasad oddawania nieruchomości w trwały zarząd.

W 74 jednostkach nie istniały plany wykorzystania zasobów nieruchomości, które powinny być sporządzone przez zarządy tych jednostek zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 25, 25b i 25d ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wynika z tego, że jednostki te nie przygotowały się należycie do prowadzenia planowej gospodarki posiadanymi nieruchomościami.

Ustalenia kontroli NIK wskazują, że sprzedaż, zamiana i oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz ich dzierżawa i najem są obszarem działalności samorządowej zagrożonej korupcją.