NIK skontroluje wydatki premiera na prawników

DI
opublikowano: 20-02-2013, 08:33

Kancelaria Premiera w latach 2010–12 wydała przeszło 195 tys. zł na usługi kancelarii prawniczych. W tych latach zawarła 13 umów z zewnętrznymi prawnikami, „z czego trzy miały związek z katastrofą smoleńską”. Kontrolę w tej sprawie zapowiada NIK, informuje „Polityka”.

O kontrolę wnioskowała grupa ośmiu senatorów PiS. Czy planowana kontrola oznacza, że w Kancelarii Premiera dochodzi do nieprawidłowości związanych z opłacaniem zewnętrznych prawników?

Donald Tusk, for. Marek Wiśniewski
Donald Tusk, for. Marek Wiśniewski
None
None

– Zwrócono nam uwagę na problem wykorzystania zewnętrznych kancelarii prawnych, przy równoczesnym korzystaniu z zatrudnionych etatowo w administracji prawników. Chcemy sprawdzić, czy jest to efektywne i czy dobrze służy państwu, ale nie przesądzamy, że doszło do jakichś nieprawidłowości – mówi „Polityce” Zbigniew Matwiej, szef działu prasowego NIK.

Ponad połowę z prawie 200 tys. zł Kancelaria Premiera zapłaciła prawnikom, którzy zajęli się wnioskiem o kasację wyroku, nakazującego udzielić matce Przemysława Gosiewskiego informacji w kwestii uzgodnionych z Federacją Rosyjską zasad współpracy przy badaniu okoliczności katastrofy. „Wyrok zobowiązywał KPRM do udzielenia informacji, których nie posiadała. (…) Powierzenie zastępstwa procesowego przed Naczelnym Sądem Administracyjnym wynika z precedensowego charakteru sprawy” – napisał do senatorów Wojciech Nowicki, zastępca szefa KPRM.

Kancelaria skorzystała też z pomocy zewnętrznych prawników, by ustalić zakres zastosowania konwencji chicagowskiej w kontekście katastrofy smoleńskiej. Jak dowiedziała się „Polityka”, przedmiotem dziewięciu umów z kancelariami prawnymi były m.in. ekspertyzy: na temat oceny projektów ustaw o ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu oraz do europarlamentu w związku z wprowadzeniem parytetu płci na listach; o zgodności z konstytucją RP Konwencji Rady Europy o przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet (tej, której nie chciał podpisać minister sprawiedliwości Jarosław Gowin); identyfikująca bariery, które napotykają osoby niepełnosprawne we wszystkich dziedzinach życia społecznego. KPRM prosiła też o prawne wsparcie przy jednym z przetargów. W departamencie prawnym kancelarii pracuje obecnie 20 osób z wykształceniem prawniczym, w tym kilku radców prawnych.

– Korzystamy z usług zewnętrznych najlepszych kancelarii, bo nasi prawnicy nie mają w niektórych sprawach tak dużego doświadczenia jak dobrze opłacani prawnicy z rynku – mówi osoba z Kancelarii Premiera.

Być może kontrola NIK da odpowiedź na pytanie, czy lepiej jest godniej opłacać zatrudnionych na etatach prawników premiera, czy też do najtrudniejszych spraw wynajmować rekiny z prawniczego rynku.

Więcej w najnowszej „Polityce”.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane