Najwyższa Izba Kontroli (NIK) szacuje na 550 mln zł nieprawidłowości w działaniach inwestorów strategicznych w sprywatyzowanych przedsiębiorstwach produkujących samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy.
— Izba podjęła działania w celu odzyskania kwot wysokości ponad 172 mln zł — mówi Krzysztof Szwedowski, wiceprezes NIK.
Straty te wynikają z faktu, że inwestorzy nie w pełni wywiązali się z podejmowanych zobowiązań. Dotyczyły one poniesienia nakładów inwestycyjnych, podwyższenia kapitałów spółek, wypłaty pakietów socjalnych oraz zwiększenia wielkości i unowocześnienia produkcji. Inwestorzy zobowiązali się m.in. do poniesienia nakładów inwestycyjnych o wartości 5,6 mld zł. Spełnili je w 91 proc.
NIK skontrolowała od września 2001 r. do lutego 2002 r. ministerstwa: finansów, gospodarki i skarbu państwa oraz spółki sprywatyzowane z udziałem Zasady i koncernu Daewoo.